סוגים של דגנים

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

תמיכה של מזון רפואי הוכחה כמשפרת את מאזן האנרגיה והחלבון, מעלה את מסת הגוף, ובכך מעלה את סיכויי ההישרדות של חולי סרטן.

מה זה מזון רפואי ומתי יש צורך להשתמש בו כהשלמה תזונתית? כתבה זו תסקור מצבים רפואיים ומחלות בהן עלול להתעורר צורך בהשלמה – החל בפציעות ואשפוז, עובר בסרטן וסוכרת וכלה במחלות כליה וקשישים.

מהם מצבי החולי שבהם כדאי לעשות שימוש בהשלמה תזונתית?

ישנם מצבי חולי רבים שניתן לשפרם בעזרת השלמה תזונתית, ובראשם אלו שגורמים לאבדן משקל, לחסרים תזונתיים ולתת תזונה. מצבים אלו מוגדרים כחוסר איזון בין הצריכה התזונתית לבין הדרישה לרכיבים תזונתיים, המשפיע על חילוף החומרים וגורם להפרעה בתפקוד, לירידה במסת הגוף ולהשפעה שלילית על מדדי הגוף השונים.

סוכרת, מחלות ריאה וסוגים שונים של סרטן, הן רק חלק מן המחלות שכתוצאה מהן או מהטיפול בהן עלולים החולים לפתח תת תזונה. בנוסף, גם כתוצאה מהזדקנות ותופעות הנלוות לה, כגון דיכאון, דמנציה, בעיות בליעה וירידה ברמת הספיגה, עלולה להתפתח תת תזונה.

במקרים אלו ובמקרים רבים נוספים, תזונה רגילה ומאוזנת לא תשפר בהכרח את מצב החולה, ועל כן יש לשקול אפשרות של צריכת מזון רפואי כהשלמה תזונתית או כתזונה מלאה ובלעדית.

מה זה מזון רפואי?

מזון רפואי הינו שם כולל למגוון רחב של מוצרי מזון ייעודי המוצע בטעמים שונים ומכיל רכיבי תזונה חיוניים: פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. חלק מן המוצרים אינם משמשים כתחליף לתזונה מלאה, כגון מוצרי מזון רפואי דלי חלבון, דלי אלקטרוליטים ודלי שומן, ועל כן ישולבו במקביל לתפריט הרגיל והמאוזן כהשלמה ולא כתחליף.

המזון הרפואי מיועד לחולים ולמטופלים שסובלים מתת תזונה או נמצאים בסיכון לתת תזונה והוא מותאם לצרכים שנובעים מן המחלה או למצבו הבריאותי של החולה. צריכה של מזון רפואי עשויה להביא לשיפור משמעותי במצבם של המטופלים.

מחלות בהן עלול להתעורר צורך בהשלמה תזונתית

סרטן

תופעה שכיחה בשלבים מתקדמים של מחלת הסרטן נקראת תסמונת Cachexia/Cachexia Syndrome (כיחשון סרטני), או לחילופין Cancer Anorexia. התסמונת כרוכה באיבוד משקל מתקדם ובצמצום מאגרי השומן ושרירי השלד בגוף, אשר יכולים לגרום לתופעות מטבוליות מורכבות, כגון פירוק רקמות שריר, הפרעה בתהליכי חילוף החומרים של שומנים ופחמימות, אנורקסיה, תחושת שובע מוקדמת, חוסר תאבון, חולשה ועייפות.

ירידה בצריכה התזונתית יכולה לנבוע מהמחלה עצמה או כתוצאה מתופעות לוואי של הטיפול התרופתי, ההקרנות והכימותרפיה, והיא עלולה להפחית את סיכויי ההישרדות של החולה.

תמיכה של מזון רפואי כמו אנשור פלוס או אנשור קומפקט, הוכחה כמשפרת את מאזן האנרגיה והחלבון, מעלה את מסת הגוף, ובכך מעלה את סיכויי ההישרדות של חולי סרטן.

סוכרת

בקרב חולי הסוכרת קיימות קבוצות מסוימות שעלולות לסבול מתת תזונה, ביניהן קשישים וחולים שסובלים מסיבוכים (כשל כלייתי או הפרעות נוירולוגיות). חולי סוכרת בעלי חסרים תזונתיים, חשופים יותר לסיבוכים הנובעים מזיהומים, להתפתחות פצעי לחץ ולירידה בתפקוד הכללי.

העשרה והשלמה תזונתית בעזרת פורמולות ייעודיות לחולי סוכרת, כמו אוסמולייט HN או ג'ביטי, עשויה לסייע בהיבטים הבאים: לשמור על רמות מאוזנות של סוכר (גלוקוז) ושומנים (ליפידים), לספק קלוריות במידה הרצויה, לסייע בשמירה על משקל תקין לאורך זמן, להפחית את הסיבוכים הנובעים מסוכרת, כגון מחלות לב וכלי דם, ולסייע בשיפור הבריאות הכללית.

מאושפזים בטיפול נמרץ

מטופלים רבים המונשמים בטיפול נמרץ עלולים לפתח דלקות ופגיעות קשות בריאות. ישנם שלושה מצבים עיקריים שעלולים לגרום לפגיעות אלו:

  • ALI – Acute Lung Injury
  • ARDS – Adult Respiratory Distress Syndrome
  • SIRS- Systemic inflammatory response syndrome
  • Sepsis

על פי מחקרים שונים, אספקה של רכיבים תזונתיים מסוימים באמצעות השלמה תזונתית טובה, עשויה לצמצם את התגובה הדלקתית ולשפר את תפקודי הריאות בקרב מטופלים הסובלים מ:Sepsis, SIRS, ALI ו- ARDS. רכיבים תזונתיים אלו כוללים חומצת שומן מסוג אומגה 3 (EPA-Eicosapentaenoic Acid), חומצת שומן מסוג אומגה6 (GLA-Gamma Linolenic Acid) ונוגדי חמצון.

בעיות בליעה בקרב קשישים

יכולת הבליעה עוברת שינויים ככל שמתבגרים. לעיתים עלולות להתפתח בעיות בלוע התחתון או בוושט, שמגדילות את הסיכון לקושי בבליעה ואף יכולות להביא לתוצאות הרסניות של אובדן יכולת הבליעה. לצד אלו, עולה גם החשיפה למחלות אחרות הקשורות להזדקנות כגון סוכרת, סרטן ושבץ מוחי, שהן כשלעצמן מייצרות בעיות תזונתיות ומשפיעות על יכולת האכילה.

המונח המתאר קשיי בליעה מכונה דיספאגיה (Dysphagia) ובין 15%-40% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 בארצות הברית סובלת מתופעה זו. דיספאגיה יכולה להוביל למצבים רבים: החל מבידוד חברתי בשל המבוכה מחנק או משיעול בעת הארוחות, עובר באי נוחות פיזית (למשל, תחושה שהאוכל "תקוע" בחזה) וכלה במצבים המסכנים חיים, כגון התייבשות, תת תזונה ואספירציה (שאיפה של מזון אל הריאות) גלויה וסמויה.

חלק מהמטופלים הסובלים מדיספאגיה יאלצו להימנע ממזונות שונים, כמו גם לסגל לעצמם שינויים במרקם המזון, כגון העלאת צמיגות המזון, אכילת מזון רך או מזון מחיתי והוספת רטבים למזון יבש. הימנעות מסוגי מזון עלולה לגרום לחוסר ברכיבים תזונתיים חיוניים ועל כן מומלץ לספק לחולים אלו העשרה תזונתית שתכיל ערך קלורי גבוה, או בעלת צפיפות קלוריות גבוהה, בין אם בהזנה רגילה ובין אם בצינורית – במקרה של דיספאגיה חמורה שבה אין יכולת בליעה.

מגוון סוגי העשרה תזונתית מומלצים לדוגמה הם ויטל, אנשור פלוס ואנשור קומפקט.

מצבי תת ספיגה עקב בעיות בעיכול

ישנן סיבות רבות הגורמות לבעיות בתפקוד מערכת העיכול, ביניהן מחלות קשות, טראומות, ניתוח במערכת העיכול ומחלות דלקתיות של מערכת העיכול הנקראות IBD – Inflammatory Bowel Disease. בעיות בעיכול עלולות לגרום למצב של תת ספיגה של חומרים חיוניים בגוף, שיתבטאו בשלשול מימי ונפיחות, המלווה בקשיי עיכול של פחמימות או בצואה שומנית המלווה בקשיי עיכול של שומנים.

בנוסף לשינוי ביציאות יכולים להופיע תסמינים כגון חולשה, עייפות, בצקות, דימומים, חולשת שרירים, כאבי עצמות, שברים פתולוגיים, שינוי בחוש הטעם, ירידה ביכולת ריפוי פצעים ועוד. לחולים הסובלים מבעיות בעיכול ובספיגה מומלץ לצרוך מזון רפואי אלמנטלי, שמכיל חלבון מפורק, בעיקר פפטידים וחומצות אמינו, כמו ויטל או אליטראק. מזון אלמנטלי כולל גם פחמימות ושומן בדרגות פירוק שונות, אשר מקלים על תהליך העיכול ומאפשרים לרכיבים שבהם להיספג טוב יותר.

מחלות כליה כרוניות

מחלת כליות כרונית (Chronic Kidney Disease) כוללת קבוצה של תסמונות הקשורות לאובדן תפקודי הכליה. אי ספיקה כלייתית כרונית היא ירידה הדרגתית בתפקוד הכליות אשר גורמת לאצירת תוצרי מטבוליזם של חלבון ולאגירת מים, וכתוצאה מכך לפגיעה בתפקוד האברים והמערכות השונות בגוף. רמת ירידת התפקוד נעה מאובדן קל של תפקודי הכליה, שאינו כרוך בסימפטומים, ועד לאובדן כולל של מגוון התפקודים הכלייתיים המחייב השתלה או דיאליזה.

תזונה בחולים במחלת כליות פרה-דיאליזה

חולי CKD ללא דיאליזה עלולים לפתח תת תזונה שתביא להחמרת המחלה. חולים אלו זקוקים למעקב תזונתי צמוד ולהקפדה על דיאטה דלת חלבון ומוגבלת באלקטרוליטים, שיכולה לעכב את ההידרדרות בתפקוד הכלייתי ולדחות את הצורך בטיפול בדיאליזה.

התערבות של מזון רפואי, כמו נפרו LP, עשויה לספק תזונה הולמת, תוך הפחתת הצטברות בדם של נוזלים, תוצרי מטבוליזם החלבון, זרחן, אשלגן ונתרן, כמו גם להבטיח שמירה על מצב תזונתי אופטימלי ואף להאט את ההידרדרות בתפקוד הכלייתי ולדחות את הצורך בטיפול בדיאליזה.

תזונה במטופלידיאליזה

תת תזונה נחשבת לאחד הסיבוכים המאוחרים של מחלת כליות כרונית. 10%-70% ממטופלי דיאליזה סובלים מתת תזונה ואחד מכל חמישה סובל מתת תזונה בינונית עד קשה, שעלולה להשפיע על סיכויי הישרדותו. בין הסיבות שגורמות לתת תזונה ניתן למנות ירידה בצריכה, תסמונת אורמית,מצבי דלקת, חמצת מטבולית, קטבוליזם של חלבון, השפעות אנדוקריניות ועוד.

הטיפול במזון רפואי, כמו נפרו HP, הוא חלק בלתי נפרד וחשוב בקרב חולים אלו. הוא מכיל קלוריות וחלבון איכותי, דל באלקטרוליטים ומכיל סיבים תזונתיים. כמו כן, הרכב הפחמימות בו מסייע לוויסות רמות הסוכר בדם, שכן רבים ממטופלים אלו הם גם סוכרתיים.

ריפוי פצעים

אספקה תזונתית מאוזנת של רכיבי תזונה מתאימים, כגון חלבונים, חומצה אמינו ארגינין, ויטמינים ונוגדי חמצון, יכולה לעודד ריפוי פצעים, בעוד שמחסור תזונתי הוא בעל השפעה מעכבת. פציעה, כוויה והתפתחות פצעי לחץ, עלולים לגרום לשינויים מטבוליים שישפיעו לרעה על ריפוי הפצע ועל המערכת החיסונית של החולה. מחקרים הראו ששינויים במטבוליזם של אנרגיה ומחסור ברכיבי תזונה, כגון חלבון, שומן, ויטמינים ומינרלים, במקרים שלאחר פציעה, עלולים להקשות על תהליך ריפוי פצעים.

השלמה תזונתית', כמו פרטיב או אבאונד, מתאימה בזמן החלמה מפצעים מאחר שהיא מספקת לחולה רכיבים תזונתיים חיוניים שמאפשרים לגוף את התנאים המתאימים לריפוי.

בעיות אכילה בקרב ילדים

גדילה תקינה בתקופת הילדות מושתת על תזונה, גנטיקה והורמונים. תזונה נכונה מסייעת לצמיחה, תורמת לבריאות ולהתפתחות פיזית ושכלית תקינה, וכן מסייעת במניעת בעיות בריאותיות בטווח הארוך.

הורים רבים מציינים שלילדיהם יש בעיות אכילה שונות אשר יכולות להתבטא, בין היתר, בסירוב לאכול, בתיאבון ירוד, בצריכה תזונתית שאינה תואמת את גיל הילד, בהתנהגות שולחן בעייתית ועוד. הסיבות לבעיות יכולות להיות רפואיות, תזונתיות, התנהגותיות, פיזיולוגיות ואף סביבתיות, והשלכותיהן של בעיות אכילה מתמשכות יכולות להיות איבוד משקל, האטה בגדילה, תת תזונה, רמת אנרגיה נמוכה, פגיעה בתפקוד מערכת החיסון ורגישות למחלות.

בעיות אכילה אצל ילדים מסווגות לארבעה סוגים:

  • עלייה בלתי מספקת במשקל או באורך בתינוקות ובילדים עד גיל שלוש (Failure To Thrive, או בקיצור FTT)
  • עיכוב התפתחותי
  • אכלנים בררניים
  • אנורקסיה של ילדים

תמיכה תזונתית בילדים מחייבת הערכה מדויקת של המחסור התזונתי ממנו הם סובלים, שלאחריה יש לאמוד את הדרישות התזונתיות ולהעניק תמיכה מתאימה באמצעות פדיאשור. מטרת התמיכה היא להשלים את החסרים התזונתיים, לשמור על מסת הגוף ולאפשר גדילה נורמלית, הן אם באופן אקוטי בזמן מחלה והן אם מדובר בטיפול ממושך.

תת תזונה בקרב קשישים

בישראל, מספרם של הקשישים (גילאי 65+) הולך וגדל והוא עומד כיום על כ-10% מכלל האוכלוסייה. תהליכי ההזדקנות משפיעים על רקמות הגוף וגורמים לקשישים להיות פגיעים יותר למחלות, שעלולות להשפיע על המצב התזונתי ועל הצריכה התזונתית שלהם.

ישנן 4 סיבות עיקריות לתת תזונה בקרב קשישים:

  • סיבות רפואיות – תיאבון ירוד, בעיות דנטליות, דיספאגיה, מחלות, זיהומים, נכות פיזית, צריכת תרופות וכו'.
  • סיבות חברתיות- בדידות, קושי ברכישת מזון, מצב כלכלי.
  • סיבות פסיכולוגיות- דמנציה, דיכאון, שכול.
  • אשפוז.

תת תזונה עלול להתרחש בקרב קשישים עצמאיים החיים בביתם, כמו גם בקשישים השוהים במסגרות הבריאות השונות (בתי חולים, בתי אבות) והיא עלולה לפגוע בתפקוד מערכת החיסון, לעכב החלמה מפצעים, להעלות את שיעור הסיבוכים והזיהומים לאחר ניתוח, לפגוע בתפקוד השרירים, להאריך את זמן האשפוז וכן להביא לעלייה בתחלואה ובשיעורי התמותה. הארכת זמן האשפוז והגברת מאמצי הטיפול בסובלים מתת תזונה כרוכות גם בעלויות כלכליות כבדות.

המפתח להצלחה בטיפול בתת תזונה בקרב קשישים הוא איתור החולים, גורמי הסיכון, ומתן טיפול בהקדם.

לכל המוצרים של אבוט

מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD

ישנן מגוון מחלות המאופיינות בהגבלת זרימת האוויר לריאות ואי ספיקה ריאתית. שתי המחלות השכיחות ביותר בקבוצה זו הן ברונכיטיס כרונית ואמפיזמה (נפחת) ריאתית. לרוב, חולי COPD סובלים משילוב של שתי המחלות יחד והם נוטים לפתח דרגות שונות של חולשה בשרירי הנשימה, היפו-ונטילציה, היפרקפניה והיפוקסמיה.

תת תזונה הינה תופעה שכיחה בקרב חולי COPD בדרגת חומרה קשה, ומצב תזונתי ירוד עלול להשפיע לרעה על חוזק שרירי הנשימה ותפקוד הריאות. תסמיני מחלת הריאות עלולים להגביל את הצריכה הקלורית ואת צריכת הרכיבים התזונתיים, מאידך, חולי COPD זקוקים ליותר קלוריות, בשל המאמץ הנשימתי שלהם. מזון רפואי עתיר שומן ודל פחמימות, כמו פולמוקאר, יסייע בהפחתת הפחמן הדו-חמצני וישפר את תפקוד הריאות של חולים אלו.

מידע נוסף על תזונה נכונה:

תזונה מאוזנת בגיל השלישיתמיכה תזונתיתתזונה בגיל השלישי ובריאות

תזונה נכונה בגיל השלישישאלון אובדן מסת שריר

לחזרה לקטגוריה תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם