העשרה-תזונתית

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

ישנם מצבים רפואיים רבים בהם התזונה הרגילה של החולה, גם אם הוא מנסה לאכול מזון עשיר ומאוזן, לא תשפר בהכרח את מצבו התזונתי.

מה תפקידו של מזון רפואי? מה הם המקרים בהם יש צורך במזון רפואי כתזונה בלעדית ומתי מספיק להיעזר במזון רפואי לצורך השלמה ותמיכה תזונתית? כל הפרטים בכתבה.

קיים מגוון רחב של מזונות רפואיים המיועדים למצבי חולי שונים. במצבי אלו מופר האיזון בין הדרישות התזונתיות של הגוף לבין מה שהאדם מסוגל לאכול ולכן דרוש פתרון שמספק תמיכה תזונתית בנוסף על המזון הרגיל אותו צורך המטופל- החל מהעשרה תזונתית או השלמה ועד לתזונה רפואית בלעדית. מה ההבדל בין טיפולים אלו וכיצד נדע באילו מצבים אנו זקוקים להם?

תזונה רפואית בלעדית

מזון רפואי כולל מגוון רחב של מוצרי מזון, המכילים רכיבי תזונה חיוניים. הוא מיועד לחולים ולמטופלים הסובלים מתת תזונה או שנמצאים בסיכון לתת תזונה. בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן, ניתן להתאים תמיכה תזונתית לצרכים ולמצבו הבריאותי של המטופל. צריכה של מזון רפואי עשויה להביא לשיפור משמעותי במצבם של המטופלים. חלק ממוצרי המזון הרפואי מהווים מקור לתזונה בלעדית, מלאה ומאוזנת, מאחר שהם כוללים את כל רכיבי התזונה החיוניים, כגון: פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים ובכמות הדרושה לו.

כאשר אין אפשרות בליעה או כאשר שקיימים קשיים בבליעה ויש צורך בהזנה של המטופל באמצעות צינורית הזנה, באופן זמני או קבוע, יעשה שימוש במזון רפואי כמזון הבלעדי. מצבים של הזנה בצינורית מתרחשים בדרך כלל בשלבי מחלה מתקדמים, עקב ניתוח או אי יכולת של המטופל לאכול דרך הפה ומטרתם להוביל את המזון ישירות לקיבה ללא מעבר דרך הושט.

פרוצדורת הכנסת צינורית הזנה לגוף היא פשוטה יחסית, לרוב כרוכה בהרדמה מקומית בלבד ונמשכת פחות משעה. בדרך-כלל, כבר כיממה לאחר התקנת הצינורית יחול שיפור בכאב המקומי ויהיה ניתן להתחיל בהזנה דרך הצינורית. לאחר מכן, בהתאם להוראות הרופא ולסיבולת החולה, ניתן להעלות בהדרגה את כמות ההזנה עד להזנה רפואית מלאה על-פי הפורמולה שתקבע על-ידי דיאטנית, וזאת כדי להתאימה במיוחד למצבו של המטופל.

חשוב לדעת, במידה ובמהלך ההזנה הרפואית המלאה דרך צינורית מתעוררים אחד מן הדברים הללו, יש לפנות מיד לרופא: הצינור יצא מן המקום; הצינור חסום; מאיזושהי סיבה לא ניתן לצרוך מזון רפואי דרך הצינור; קיים ניקוז סביב הצינור.

השלמה תזונתית

ישנם מצבים רפואיים רבים בהם התזונה הרגילה של החולה, גם אם הוא מנסה לאכול מזון עשיר ומאוזן, לא תשפר בהכרח את מצבו התזונתי, והדבר עלול להביא לאבדן משקל, לחסרים תזונתיים ולתת תזונה. במקרים אלו יש לשקול אפשרות של צריכת מזון רפואי כתמיכה – השלמה תזונתית.

ישנם מזונות רפואיים המהווים תחליף לארוחה מלאה,הם מכילים את כל רכיבי התזונה החיוניים לגוף והם מותאמים למגבלות המחלה, או המצב הרפואי של המטופל. המזון הרפואי הנפוץ להשלמה תזונתית כולל פורמולות שונות. בין המחלות שבהן עלול להתעורר צורך בהשלמה תזונתית ייעודית ניתן למנות את מחלת הסרטן, הסוכרת ומחלות כליה. גם כתוצאה מתופעות הנלוות להזדקנות, כגון דיכאון, דמנציה, בעיות בליעה וירידה ברמת הספיגה, עלול להתפתח מצב המצריך תמיכה תזונתית של מזון רפואי.

מטרת התמיכה התזונתית באמצעות מזון הרפואי היא להעשיר את התזונה הקיימת ולספק תוספת תזונתית מרוכזת ואיכותית. ניתן לצרוך את המזון הרפואי כארוחה בפני עצמה, או לשלבו עם מזונות אחרים (למשל, להכין שייק ממזון רפואי ופירות – ניתן להיעזר במתכונים שלנו). קיים מגוון רחב של מוצרי מזון רפואי במרקמים ובטעמים שונים, והם בעלי דחיסות קלורית והרכב תזונתי המותאמים לצרכים תזונתיים ספציפיים. מרבית ממוצרי המזון הרפואי מוכנים לשימוש מיידי, כאשר את חלקם יש למהול על פי הנחיות. מומלץ להתייעץ עם דיאטנית או עם רופא, על מנת לצרוך את המוצר המתאים ביותר.

מידע נוסף אודות תזונה נכונה:

תזונה נכונה בגיל השלישיתזונה מאוזנת בגיל השלישיהשלמה תזונתית • תזונה בגיל השלישי ובריאות

לחזרה לקטגוריה תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם