אישה נשקלת

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

איבוד משקל עלול להיות תוצר נלווה למחלות שונות, אך פעמים רבות הוא יכול להוות תסמין ראשוני למחלה או למצב אחר הדורש טיפול.

איבוד משקל לא רצוני הינה תופעה שעלולה לסכן את הבריאות ולהביא למצב של תת תזונה. כיצד ניתן לזהות מתי איבוד משקל מסוכן? מה הסיבות המביאות לאבדן משקל? מי הן קבוצות הסיכון? איך ניתן למנוע התדרדרות ולזהות איבוד משקל לא רצוני? כל הפרטים בכתבה.

קרוב ל-40% מהאוכלוסייה הבוגרת בארץ סובלת ממשקל יתר, כך עולה מנתוני משרד הבריאות. עוד נכתב, שכמחצית מאלו הסובלים מעודף משקל מתנסים או התנסו בדיאטה כלשהי במהלך חייהם על מנת לרדת במשקל. השמנה נחשבת לסיכון בריאותי והיא אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני מערכת הבריאות בעידן השפע, אך לצד כל אלו, ישנם אנשים שמסיבות שונות מאבדים ממשקלם באופן בלתי רצוני, והתוצאה עלולה להתבטא בתת משקל, מצב שמסכן את בריאותם.

מהו איבוד משקל?

משקל גופינו משתנה פעמים רבות לאורך החיים, ולא כל שינוי מעיד על בעיה רפואית כלשהי, במיוחד אם מדובר בתהליך הדרגתי ומבוקר. אולם איבוד משקל, או ירידה בלתי רצונית במשקל של למעלה מ- 5% ממשקל הגוף במשך 3 חודשים, או למעלה מ-10% בתקופה של 6 חודשים, הינם סימנים המעידים על סיכון תזונתי ויש לגשת ולהתייעץ עם גורם רפואי. במקרים מסוימים איבוד המשקל יהיה גבולי ואז מומלץ להישאר במעקב רפואי,כדי לבדוק האם מדובר באיבוד משקל או לא.

מהן הסיבות לאיבוד משקל?

ישנן שלוש סיבות עיקריות לאיבוד משקל: רפואיות, חברתיות ונפשיות. איתור הסיבה הוא שלב משמעותי, משום שהוא מאפשר לצוות הרפואי להתאים את הטיפול הרפואי והתזונתי לבעיה.

סיבות רפואיות

מחלות שונות גורמות לאיבוד משקל. המקרים הבולטים הם מחלות סרטן לסוגיו, אשר גורמות לירידה במשקל עקב ירידה בצריכת המזון. מקרים נוספים אשר גורמים לאיבוד משקל הם תרופות הפועלות על המוח ועל מרכז התיאבון, וכן מצבים רפואיים המביאים לירידה בספיגת המזון, כגון שבץ מוחי ומחלות מעיים. מחלות רבות, כגון מחלת כליות או זיהומים, עלולים לגרום לאנורקסיה אשר הינה משנית למצב הרפואי. במצב זה יש ירידה חדה בצריכת המזון, וזה עלול לפגוע ביכולת ההחלמה של הגוף.

סיבות חברתיות

בדידות או ערירות הינם מצבים הגורמים לעיתים קרובות לאיבוד משקל בלתי רצוני והם נפוצים בקרב בני הגיל השלישי. הסיבות לכך הינן מגוונות: בעקבות התאלמנות, אבדן של קרוב משפחה, מעבר למוסדות שונים או מבוגרים החיים לבד. כל אלו, עלולים לגרום לאיבוד התיאבון, להשפיע על החשק לצרוך אוכל או על הרצון להכין אוכל. פעמים רבות מצב זה מלווה בדיכאון.

סיבה נוספת הנמנית על הסיבות הסוציאליות, היא חוסר ידע ומודעות לגבי תזונה נכונה והרכב המזון הרצוי. מצב זה מאפיין אוכלוסיות מגוונות, אשר עקב חוסר ידע והבנה של חשיבות הרכב המזון הנדרש, הן צורכות תזונה שאינה מאוזנת לאורך תקופה ממושכת וכך מגיעות למצב של איבוד משקל.

סיבות נפשיות

אחת הסיבות הנפשיות הנפוצות לאיבוד משקל בקרב בני הגיל השלישי, הן דיכאון ושיטיון (דמנציה). איבוד המשקל יכול להיות תסמין ראשוני או תסמין נוסף על שאר תסמיני הדיכאון והשיטיון, ויש לבחון את הנושא עם הרופא המטפל.

מדוע איבוד משקל מסוכן?

כאמור, איבוד משקל עלול להיות תוצר נלווה למחלות שונות, אך פעמים רבות הוא יכול להוות תסמין ראשוני למחלה או למצב אחר הדורש טיפול. במידה ואתם חווים ירידת משקל לא מתוכננת, מומלץ לגשת לרופא על-מנת לאבחן את הבעיה. האבחון של איבוד משקל יכלול לרוב שקילה ותיעוד, שיחה על גורמים אפשריים לאיבוד המשקל ובדיקות דם שונות.

אחת הסכנות המרכזיות באיבוד משקל היא הגעה למצב של תת משקל, שעלול להיות מסוכן אף יותר מעודף משקל. תת משקל מוגדר כשמדד מסת הגוף (BMI) של בוגרים הוא מתחת ל-18.5או מתחת ל- 22 בקרב מבוגרים מעל גיל 65.הסיכון בתת משקל הוא הגעה למצב של תת תזונה, המוגדרת כחוסר איזון בין צריכה תזונתית לבין דרישה תזונתית של אנרגיה, חלבון ושאר הרכיבים התזונתיים. מצב של תת תזונה עלול להשפיע על חילוף החומרים ועל תפקוד הגוף, לגרום למחלות שונות ולהחמיר מחלות קיימות ואף לגרום לקריסת מערכת שונות בגוף.

מודעות לאיבוד משקל – המפתח להצלה

מרבית הסובלים מתת תזונה הינם קשישים, אשר אינם מודעים כלל למצבם. קבוצה נוספת הסובלת מתת תזונה היא חולים מאושפזים. על פי הערכות בישראל, כמו בשאר העולם, כ- 30% מכלל המתאשפזים סובלים או נמצאים בסיכון לתת תזונה.

הקושי באבחון איבוד משקל היא אחת הבעיות שעלולות להביא למצבי תת משקל ותת תזונה בלי משים. בניגוד לדעה הרווחת, מרבית החולים הנמצאים בתת תזונה אינם סובלים מרעב ואף אינם רזים בהכרח. על כן, ישנה חשיבות עצומה להעלאת המודעות לתופעה ולקבלת טיפול מתאים בקרב הסביבה המטפלת והתומכת, הכוללת את קרובי המשפחה וצוותים רפואיים וסיעודיים.

על מנת לאתר תת משקל בקרב קבוצות סיכון, מומלץ להקפיד על הדברים הבאים:

  • לשים לב האם יש שינוי בתיאבון או ירידה בצריכת המזון.
  • לבצע שקילות תקופתיות.
  • לבצע מדידות תקופתיות של מסת הגוף.

במידה והתגלו ממצאים חריגים, יש לבקש אבחון רפואי והערכה של המצב התזונתי, ולדאוג לקבל תמיכה תזונתית בהתאם.

ערנות לסיבות ולגורמים עשויה, במקרים רבים, למנוע התדרדרות וסיכון בריאותי. במקביל, הקפדה על תזונה עשירה ברכיבים חיוניים לגוף, באמצעות מזון רפואי המותאם באופן אישי, עשויה למנוע את ההתדרדרות ולסייע בהחלמה ובשיפור המצב של מערכות הגוף. מומלץ לבצע את התהליך בליווי של דיאטנית או רופא.

מחקרים רבים הראו כי טיפול תזונתי באמצעות מזון רפואי משפר את תפקוד הלוקים בתת תזונה, מפחית את הצורך בטיפול רפואי, משפר התמודדות עם מחלות כרוניות ואקוטיות ומסייע בהחלמה מהן. מזון רפואי הינו מזון שפותח על מנת לענות על הצרכים התזונתיים המיוחדים שנובעים מן המחלה או ממצבו של החולה, ויש לו תפקיד משמעותי בטיפול ובשיפור מצבם הבריאותי של החולים הנמצאים בתהליך החלמה.

מידע נוסף על תת משקל:

תת משקלאיך לעלות במשקלתת משקל ועלייה במשקל

תפריט מומלץ לעלייה במשקלשאלון אובדן מסת שריר

לחזרה לקטגוריית תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם