מזון לעלייה במשקל

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

תוספת קלורית של כ- 500 קלוריות ביום (תלוי בגיל, במצב הבריאותי, במשקל ובמין המטופל) אמורה לגרום לעלייה במשקל, כך שכבר בחודש הראשון יתווספו למשק המטופל 2-4 קילו.

עלייה במשקל במקרים של תת תזונה היא הכרחית כדי לשמור על בריאותו ותפקודו התקין של האדם. באמצעות הגדלת כמות צריכת החלבון והקלוריות היומית, אפשר לעלות במשקל ולהרגיש חיוני יותר. לפניכם תפריטים מגוונים ומאוזנים המכילים העשרה תזונתית.

ישנם אנשים הזקוקים לדיאטה מועשרת, על מנת להימנע ממצבים של תת-משקל העלולים להוביל לתת-תזונה, כאשר תת תזונה מוגדרת כמצב מסוכן לבריאותו ולתפקודו התקין של האדם. לצורך כך, יש להגדיל את כמות צריכת החלבון והקלוריות היומית, כך שתהיה גבוהה יותר מכמות שריפת הקלוריות היומית. הדרך לעשות זאת היא להעשיר את התפריט היומי: לבחור בסוגי מזון שאינם דלי שומן; לצרוך מזונות עשירים בחלבון, להעלות את תדירות הארוחות משלוש ארוחות גדולות לחמש ארוחות קטנות יותר, להוסיף חטיפים בריאים בין הארוחות, כגון אגוזים ופירות יבשים, לצרוך מוצרי חלב מעל 5% שומן, ולשלב בתפריט ביצים. כמו כן, שילוב של מזון רפואי תורם לעלייה במשקל ומספק את רכיבי המזון החיוניים להם זקוק המטופל, ועל כן מומלץ לשלב אותו כמקור העשרה בתפריט היומי.

תוספת קלורית של כ- 500 קלוריות ביום (תלוי בגיל, במצב הבריאותי, במשקל ובמין המטופל) אמורה לגרום לעלייה במשקל, כך שכבר בחודש הראשון יתווספו למשק המטופל 2-4 קילו והוא ירגיש חיוני יותר ופחות עייף.

אז איך עושים זאת? לפניכם שני תפריטים מגוונים ומאוזנים, המכילים 1500-1700 קלוריות לפני ההעשרה תזונתית (כולל הוספת מזון רפואי), ומעל ל-2000 קלוריות לאחר העשרה תזונתית.

חשוב לציין שעלייה במשקל הינה משימה מורכבת ומומלץ לעשותה בהדרגתיות ובליווי של רופא או דיאטנית, וזאת כדי לוודא שהמטופל צורך את כל רכיבי המזון החיוניים לגוף אשר יצאו מאיזון עקב מצב התת-תזונה. כמו כן, מומלץ לשלב פעילות גופנית מתונה, בהתאם ליכולת האישית.

** כל תוספות ההעשרה מודגשות בתפריט **

תפריט 1

ארוחת בוקר

קפה/תה + כפית סוכר או ממתיק

2 פרוסות לחם מלא

4 כפות קוטג' 5%

1/4 אבוקדו

ירקות

ביניים

1 פרוסת לחם מלא + 3 כפיות ריבה

1 בקבוק אנשור קומפקט

צהריים

150 גר' חזה עוף

חצי כוס קוסקוס

ירקות מבושלים לקוסקוס

סלט ירקות + 1 כף שמן זית

ביניים

גביע יוגורט 3%

פרי

30 גר' גרנולה

6-7 חצאי אגוזי מלך

ארוחת ערב

חביתה מטוגנת בכפית שמן זית

2 פרוסות לחם מלא

3 משולשי גבינה מותכת 7%

סלט ירקות + 2 כפיות טחינה

2 תמרים

תפריט 2

ארוחת בוקר

קפה/תה + כפית סוכר או ממתיק

דייסת קוואקר על בסיס חלב + בננה

ביניים

2 פרוסות לחם מלא

3 כפות גבינה לבנה 5%

¼ אבוקדו

צהריים

מרק ירקות

150 גר' דג סלמון אפוי

חצי כוס בורגול

סלט ירקות + 1 כף שמן זית

ביניים

50 גר' דגנים

1/3 כוס חלב

פרי

ארוחת ערב

2 פרוסות לחם מלא

1 ביצה קשה

3 כפות גבינה לבנה 5%

6 זיתים

סלט ירקות + כף שמן

לפני השינה

1 בקבוק אנשור קומפקט

מידע נוסף על תת משקל:

תת משקלאיך לעלות במשקלאיבוד משקל • תת משקל ועלייה במשקל

לחזרה לקטגוריית תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם