ארגוני בריאות עולמיים נרתמים לעזרת הגיל השלישי

 הארגון המליץ כי מזון רפואי, כמו למשל "אנשור פלוס אדוונס"*, ינתן לקשישים בעת האשפוז, תוך פחות מ-48 שעות מהגעתם לבית החולים, וכן לאחר השחרור מבית החולים, יומלץ להמשיך לצרוך את המזון הרפואי, במשך שלושה חודשים לפחות

שני ארגונים מדעיים משמעותיים מאוחדים בהמלצות שלהם לשלב מזון רפואי בתזונתם של אנשים מבוגרים – הכירו את WHO ואת ESPEN

"שיפור תפקוד, תנועה וחיוניות של מערכת השריר והשלד" – כך הוגדר אחד מארבעת היעדים של ארגון הבריאות העולמי (WHO ) ביחס לאוכלוסיית בני 65 ומעלה. את המסקנה הזו, יחד עם מסקנות נוספות – פרסם הארגון בשנת 2015, במסגרת התייחסותו לצורך לקדם את עצמאותם של בני הדור המבוגר, כדי לוודא את בריאותם התקינה. העלייה בתוחלת החיים היא עובדה מוכחת, אבל היא לא מספיקה כדי לוודא בריאות ואיכות חיים.

מדוע מערכת השריר והשלד חשובות כל כך בשלב זה? מחקרים רבים מראים כי המערכת הזו זקוקה ליחס מיוחד בגיל המבוגר, משום שתהליך ההזדקנות פוגע בתהליכים הטבעיים של הגוף שמחזקים את השלד והשריר. ובעוד שבגילאים צעירים יותר, תזונה נכונה מסייעת לגוף להתייעל  -ככל שאנו מתבגרים, התזונה נפגעת, בין אם כתוצאה מירידה בפירוק ובספיגה של המזון הנצרך, או מאכילה מופחתת.

ארגון הבריאות העולמי, הרחיב בשבע נקודות, כיצד ניתן להידרש לאתגרים אלו:

  1. הערכה תזונתית מותאמת לאדם המבוגר
  2. הערכה של מסת השריר ותפקודה
  3. יעוץ תזונתי אישי
  4. מתן דגש על מזונות מועשרים
  5. קידום ארוחות משותפות, בעיקר אצל קשישים בודדים
  6. הגדלת צריכת החלבון
  7. העשרה במזון רפואי

 אשפוז, חולי והחלמה לאחר ניתוח: כיצד מזון רפואי עוזר למצבים אלה?

שלש שנים לאחר פרסום המסקנות של WHO, הן קיבלו חיזוק מארגון אירופאי בשם ESPEN , האמון על הנחיות תזונתיות לטיפול באוכלוסיות סיכון במצבי חולי ואשפוז. הגיל השלישי מהווה חלק ניכר מאוכלוסיה זו, היות שמבוגרים רבים יוצאים ונכנסים מבית החולים, וסובלים משתי מחלות לפחות במקביל.

על פי ההמלצות של ESPEN, יש חשיבות גדולה לטיפול התזונתי בקרב אוכלוסיות במצבי חולי לשם שמירה על מסת השריר, על תפקוד ומניעת סרקפוניה – מחלת הידלדלות השריר. בהמלצות יש התייחסות רבה למזון רפואי, המספק 350 קלוריות במנה, 20 גרם חלבון, 1.5 גרם HMB, ו-500 יחידות בינ"ל של  ויטמין D. הארגון המליץ כי מזון רפואי, כמו למשל "אנשור פלוס אדוונס"*, ינתן לקשישים בעת האשפוז, תוך פחות מ-48 שעות מהגעתם לבית החולים, וכן כי לאחר השחרור מבית החולים יומלץ להמשיך לצרוך את המזון הרפואי, במשך שלושה חודשים לפחות.

המדע, אם כן, אמר את דברו: איגוד הבריאות העולמי וארגון הESPEN, מאוחדים בדעתם כי מזון רפואי יכול וצריך להיות חלק משמעותי מחייהם של בנות ובני הגיל השלישי, באתגר היום יומי שלהם לשמור על חיים טובים, איכותיים ויציבים.

*לשימוש בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן-תזונאי

מידע נוסף על תזונה נכונה:

תמיכה תזונתיתתזונה מאוזנת בגיל השלישיהשלמה תזונתית • תזונה נכונה בגיל השלישי

לחזרה לקטגוריה תזונה בגיל השלישי

האמור במאמר הנו בבחינת מתן שירות ומידע לציבור בלבד. כותב/ת המאמר ואבוט לא יישאו בכל אחריות בשל הסתמכות על המאמר ועל הכתוב בו. מידע המופיע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע והסתמכות על תוכן המאמר הנה באחריות הקורא בלבד.

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם