בניית מסת שריר לחולי סרטן

תזונה לחולי סרטן הינה בעלת מטרה אחת ברורה: ליצר בניית מסת שריר בגוף. כאשר אנחנו בונים תפריט לחולה סרטן עלינו לנסות ככל יכולתנו לעצור, או לפחות לדכא, את הגורמים שהביאו לירידה במשקל ולאיבוד מסת שריר

 

תזונה לחולי סרטן: כיצד נעודד בניית שריר?

 40% מחולי סרטן מדווחים על ירידה לא רצונית במשקל – תזונה נכונה לחולי סרטן יכולה להלחם בה, ובאיבוד מסוכן של מסת שריר. איך היא עושה זאת?

 

כשאנחנו חושבים על חולי סרטן, אנחנו חושבים על אנשים רזים, שאיבדו חלק ניכר ממשקל גופם ולעיתים אפילו קשה לזהותם. למרבה הצער, הדימוי הזה לא רחוק מהמציאות. ירידה במשקל הינה אכן תופעה שכיחה בקרב חולי סרטן ועשויה להיות הסמן הגלוי הראשון של המחלה. למעשה, כ 40% מהאנשים מדווחים על ירידה במשקל לא רצונית בזמן אבחון מחלת הסרטן.

הגורמים לירידה במשקל אצל חולי סרטן הינם משולבים. לעיתים מדובר בסימפטום של הגידול עצמו, ולכך מוסיפות תופעות הלוואי של הטיפולים, כגון כימותרפיה. חולי סרטן מדווחים על תופעות שמובילות לאובדן תאבון כגון בחילות והקאות, בעיות עיכול, פצעים בפה, קושי ללעוס, קושי לבלוע ואובדן תחושת טעם. החיבור הטבעי בין גוף ונפש גם הוא חלק מהתמונה, ודיכאון אף הוא יכול להוות גורם לירידת משקל מואצת.

עם הירידה במשקל מתחילה אצל החולה האונקולוגי תגובת שרשרת: היא גורמת לאיבוד מסת שריר, שפוגע במערכת החיסונית של החולה ובכך למעשה משהה את ההחלמה. כ- 50% מחולי הסרטן סובלים מאיבוד שריר, תופעה שגורמת לעייפות, חולשה, ירידה בפעילות וקושי לעשות משימות יומיומיות. חלק גדול מאבדן זה נעוץ בירידה במשקל. איבוד מסת שריר פוגע גם במערכת החיסונית, היות שהשרירים בגופנו אינם רק עוזרים לנוע ולפעול אלא הם מהווים מאגר חשוב של מרכיבים לבניית תאי מערכת חיסון.

זאת ועוד – חולים אשר חווים איבוד מואץ של מסת שריר עשויים להיות בסיכון גבוה יותר להפסקת טיפולים כימותרפיים עקב עליה ברעילות הטיפול וירידה באיכות החיים – מה שעוד יותר מסכן את היכולת שלהם להלחם במחלה. את המעגל הזה יש לעצור –  והדרך היא מודעות מוגברת לנושא של תזונה לחולי סרטן.

כיצד התזונה יכולה לסייע לבניית השריר?

תזונה לחולי סרטן הינה בעלת מטרה אחת ברורה: ליצר בניית מסת שריר בגוף. כאשר אנחנו בונים תפריט לחולה סרטן עלינו לנסות ככל יכולתנו לעצור, או לפחות לדכא, את הגורמים שהביאו לירידה במשקל ולאיבוד מסת שריר. מומלץ להתחיל לחשוב על נושא התזונה לחולי סרטן כבר בתחילת סבב :הטיפולים הראשון ולא לחכות לירידה במשקל. הנה חמש המלצות שיכולות לעזור

  • לאכול מעט, אבל לעיתים קרובות

לחולי סרטן מומלץ לאכול ארוחות קטנות ,לעיתים קרובות זו לזו. עדיף לאכול חמש או שש ארוחות קטנות במהלך היום על פני שלוש ארוחות גדולות. חשוב לאכול, אפילו מעט, גם כשאין תחושת רעב.  כדאי להכין מנות קטנות ולהגישן בצלחות קטנות.

  • לבחור מזון עשיר ונעים

יש להעדיף מזונות עשירים בחלבון וקלוריות, לא רק פחממות ומזונות דלים. אבל שימו לב גם למרקם – עדיף מזונות רכים הקלים ללעיסה ובליעה, מאשר מזון מחוספס ומאתגר.

  • לעקוב אחר זמני הארוחה

לעיתים יש זמן ארוחה מועדף עם יותר תיאבון במהלך היום, כדאי לשמור את הארוחה הגדולה  העשירה יותר לזמן זה.

  • לגוון ולנסות

רצוי לנסות כמות גדולה של מזונות עד שמוצאים מה מתאים וגורם להרגשה טובה. לעיתים חולה סרטן יגלה כי מזון שפעם נרתע ממנו – דווקא טעים לו עכשיו. אל תוותרו על הניסיונות.

  • להוסיף לארוחה מזון ייעודי

המטרה שלנו היא בניית מסת שריר – והיא תושפע בצורה חיובית ממזון ייעודי עשיר בקלוריות וחלבון. כדאי להתייעץ עם דיאטנית על סוג המזון ועל הכמות המומלצת. "אנשור פלוס אדוונס", המומלץ לצריכה פעמיים ביום – עשוי להיות תוספת חיונית לכל ארוחה או בין הארוחות. הוא מועשר ברכיב ה HMB המסייע לבניית שריר, ומסייע למניעת ירידה לא רצונית במשקל.

לסיכום, תזונה לחולי סרטן צריכה לקחת בחשבון גורמים רבים ולהוביל את החולה למצב בו הוא חזק מספיק כדי להלחם במחלה. הדרך לבניית שריר עוברת במזון שהחולה צורך, בין אם בארוחות או במזון ייעודי – ובכוחות משולבים נוכל להלחם בירידה במשקל, ולתת לסרטן את הפייט שמגיע לו.

האמור במאמר הנו בבחינת מתן שירות ומידע לציבור בלבד. כותב/ת המאמר ואבוט לא יישאו בכל אחריות בשל הסתמכות על המאמר ועל הכתוב בו. מידע המופיע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע והסתמכות על תוכן המאמר הנה באחריות הקורא בלבד.

אולי יעניין אותך גם

שאלון אובדן מסת שריר