אנשור וטיפול כימותרפי

צריכת מזון אינה פשוטה בזמן טיפול כימותרפי, עקב שילוב של תופעות לוואי שונות: בחילות והקאות, ירידה בתיאבון, שינוי בטעמים, פצעים בפה, קושי בעיכול, בעיות בליעה ועוד. אסור לוותר על תזונה נכונה לאור כל אלה, וכדאי להתחיל להקפיד עליה אפילו לפני סבב הטיפולים הראשון

 

האתגר: בניית שריר בזמן טיפול כימותרפי. כן, זה אפשרי

 

דווקא בתקופת הטיפול במחלת הסרטן, שמאופינת בבחילות ותאבון ירוד, חשוב לשמור על תזונה נכונה כדי לקיים בניית מסת שריר. אז כיצד משלבים תפריט בריא בזמן טיפול כימותרפי? התשובה בפנים

 

את המילים "טיפול כימותרפי" אנחנו משייכים לתחושות לא נעימות, לסבל ולהתמודדות קשה. מי שאובחן במחלת הסרטן, צריך להתמודד עם המידע החדש והמטלטל, ומיד להתחיל בטיפול שמטרתו השמדה ועיכוב של תאי סרטן הצומחים במהירות – אך הטיפול, כידוע, עשוי לפגוע גם בלא מעט תאים בריאים ותקינים. חשוב לזכור, עם זאת, שהשינויים בעולם הרפואה מתרחשים עלינו מדי רגע, לא כל טיפול זהה לאחר, ולא כל מטופל יגיב כמו קודמו. על פי נתוני האגודה האמריקאית לסרטן (ACS), לא כל מי שעובר כימותרפיה חווה תופעות לוואי קשות. לעיתים מטופלים חווים רק חלק מתופעות הלוואי הידועות, אחרים יכולים להשתלט עליהן בעזרת תרופות ויש גם מי שעשויים לא לחוות תופעות לוואי כלל.

 

מה שמשותף לכל סוגי המטופלים, הוא הצורך לשמור על תזונה נכונה במהלך הטיפול הכימותרפי. תזונה מאוזנת יכולה לעזור למטופל לשמור על כוחו ולתמוך בהתאוששות. עליה לכלול קלוריות, חלבון, סיבים תזונתיים ורכיבים המסייעים לבניית שריר כמו HMB ו-ויטמין D. "תזונה אינה חשובה רק במהלך הטיפול בסרטן – היא חיונית לפני הטיפול – עם האבחנה, במהלך הטיפול ולכל אורך ההחלמה", אומרת הדיאטנית אבי סאואר. "במהלך טיפול כימותרפי, החולה זקוק ליותר חלבון כדי לשמור ולבנות מחדש את מסת השרירים, העלולה להיפגע במהלך הטיפול. בנוסף, ישנם רכיבים המסייעים לבניית מסת השריר כמו רכיב ה HMB, שהוא תוצר פירוק של חומצות אמינו לאוצין בשילוב עם ויטמין D ברמה גבוהה. סיבים תזונתיים עוזרים לתמוך בעיכול טוב יותר והדבר חשוב במיוחד בעת טיפול כימותרפי, לשם יציאות סדירות. בנוסף, קבלת כמות מספקת של נוזלים ואלקטרוליטים חשובה כדי להימנע מהתייבשות", מחדדת אבי.

 

מילוי שלל הצרכים התזונתיים הללו, עשוי להתקל באתגר לא קטן. צריכת מזון אינה פשוטה בזמן טיפול כימותרפי, עקב שילוב של תופעות לוואי שונות: בחילות והקאות, ירידה בתיאבון, שינוי בטעמים, פצעים בפה, קושי בעיכול, בעיות בליעה ועוד. אסור לוותר על תזונה נכונה לאור כל אלה, וכדאי להתחיל להקפיד עליה אפילו לפני סבב הטיפולים הראשון. "הקפדה על תזונה טובה כבר עם אבחון המחלה חשובה להזנת הגוף, מספקת אנרגיה המסייעת לעבור את תקופת הטיפולים ולחדש את המאגרים שנאבדים במהלך הטיפול", אומרת אבי.

 

אבי ממליצה על 5 טיפים שיעזרו לשמור על מצב תזונתי טוב יותר במהלך הטיפול:

  • אכלו חלבון ממקורות טובים.

מומלץ: בשר רזה, שעועית, עדשים וחלב. יתכן שמאכלים אלה יתאימו לימים בהם אתם מרגישים טוב יותר.

  • הקלו על הבחילה בעזרת ג'ינג'ר
    הג'ינג'ר עוזר להקל על תסמיני הבחילה ומרגיע את הבטן. ניתן לצרוך אותו כשורש, או בתה.
  • שתו הרבה

שתו נוזלים עם כל ארוחה וגם בין הארוחות.

  • הקשיבו לגופכם ולצרכים שלכם

אם אתם מרגישים טוב בבוקר, אולי זה הזמן לאכול ארוחה גדולה ומזינה. אם השעות הטובות שלכם מגיעות מאוחר יותר – יתכן שהן המתאימות. אכלו מאכלים שמתאימים להעדפות האישיות שלכם.

  • התייעצו עם רופא או דיאטנית על הוספת מזון רפואי לתפריט שלכם

מזון רפואי יכול להתאים לחולה סרטן שעובר טיפול כימותרפי, ולהוות מאגר קלוריות טוב. בדקו שמרכיביו מסייעים לבניית מסת השריר, שהוא עשיר בחלבון, ב-HMB ובויטמין D.

זכרו – מטרתכם היא להגיע אל סוף סבב הטיפולים במצב הטוב ביותר האפשרי ובתהליך של בניית שריר. לכן חשוב לשמור על שגרה תזונתית בריאה, מגוונת ומיטיבה.

 

בריאות לכולם!

האמור במאמר הנו בבחינת מתן שירות ומידע לציבור בלבד. כותב/ת המאמר ואבוט לא יישאו בכל אחריות בשל הסתמכות על המאמר ועל הכתוב בו. מידע המופיע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע והסתמכות על תוכן המאמר הנה באחריות הקורא בלבד.

אולי יעניין אותך גם