פירות מונחים על שולחן רופא

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

מחקרים רבים הראו יעילות מוכחת בטיפול בחולים באמצעות שימוש במזון רפואי והשפעה חיובית על מצבם של חולים אלו.

הכתבה סוקרת את תפקידו של המזון הרפואי, את הרכיבים התזונתיים שמהם הוא מורכב, המצבים בהם יומלץ השימוש במזון רפואי באופן מלא או באופן חלקי, דרכים לצרוך מזון רפואי ואיך נזהה אוכלוסיות בעלות סיכוי לצריכת מזון רפואי.

מזון רפואי הינו מזון ייעודי למטופלים במצבים רפואיים שונים, אשר פותח והותאם לצרכים תזונתיים מיוחדים הנובעים ממחלה או מבעיה בצריכת מזון. למזון הרפואי תפקיד משמעותי בטיפול הרפואי ובסיוע ובתמיכה בתהליך ההחלמה ממחלות שונות, וזאת בשל העובדה שהרכבו המיוחד משלים חסרים תזונתיים ומסייע למערכות הגוף, כדוגמת מערכת החיסון, לתפקד באופן טוב יותר.

המצבים לשימוש במזון רפואי הם:

  • גיל מבוגר – אנשים מעל גיל 65 עלולים לסבול מתזונה לקויה ואף מתת תזונה בשל מצבים גופניים הקשורים לזקנה עצמה, כגון ירידה בחוש הטעם וקושי בבבליעה ובלעיסה. במקרים אלו, מומלץ פעמים רבות לצרוך מזון רפואי כהשלמה תזונתית בכדי למנוע התדרדרות ועל מנת להחזיר לגוף את הרכיבים התזונתיים הדרושים לו.
  • אי יכולת לאכול באופן עצמאי – כאשר המטופל זקוק להזנה באמצעות צינורית (באופן זמני או קבוע) עקב קשיים בבליעה, בגלל שלבי מחלה מתקדמים או לאחר ניתוח. במצבים אלו המזון הרפואי הייעודי ישמש כמזון הבלעדי.
  • מחלות או מצבים רפואיים הדורשים תזונה מיוחדת, כגון מחלת כליות ו/או טיפולי דיאליזה, סוכרת, סרטן, החלמה מניתוח, פצעי לחץ ועוד. במצבים אלו, המזון הרפואי יכול להוות השלמה לתזונה או העשרה תזונתית, לעתים אף יהיה המקור הבלעדי לתזונה.

מצב של תת תזונה ומזון רפואי

תת תזונה הוא מצב שכיח בו הגוף לא מקבל את כל הרכיבים התזונתיים להם הוא זקוק ולכן עלול להגיע למצב של תת תזונה. מצב זה, מתרחש עקב ירידה ביכולת של המטופל לאכול באופן עצמאי או בשל קשיים בספיגת המזון.

תת תזונה הינה תופעה המחמירה את מצב המחלה ומקשה על ההחלמה ממצבים רפואיים שונים. כשמטופל מגיע למצב של תת זונה יש להמליץ לו על מזון רפואי המתאים לדרישות הייחודיות שלו, על מנת להשלים את הרכיבים שאינם מסופקים באמצעות התזונה הרגילה.

מדוע מומלץ לצרוך מזון רפואי?

מחקרים רבים הראו יעילות מוכחת בטיפול בחולים באמצעות שימוש במזון רפואי והשפעה חיובית על מצבם של חולים אלו. היעילות מתבטאת בצורות הבאות:

  • שיפור במצבם הגופני של חולים וקשישים.
  • סיוע בשמירה על חוזק השרירים.
  • הפחתת הסיכוי להתפתחות פצעי לחץ.
  • שיפור התיאבון והגדלה של הצריכה הקלורית.
  • העלאת משקל החולה.
  • קיצור משך האשפוז.
  • הפחתה משמעותית של שיעורי התמותה.
  • הפחתה משמעותית של סיבוכים בקרב חולים שעברו ניתוח, בעיקר ניתוחים במערכת העיכול, כמו גם חולים אורתופדיים, חולים קשישים, חולים אשר סובלים ממחלות נשימה כרוניות ועוד.

תזונה רפואית בלעדית, השלמה תזונתית, העשרה תזונתית – מה ההבדל ביניהם?

קיים מגוון רחב של מוצרי מזון רפואי המיועדים לסובלים מתת תזונה או לנמצאים בסיכון לתת תזונה. ישנם מוצרים המהווים מקור בלעדי לתזונה מלאה ומאוזנת, מאחר שהם כוללים את כל רכיבי התזונה החיוניים לגוף: חלבונים, פחמימות, שומנים ויטמינים ומינרלים.

כמו כן, ישנם מוצרים המהווים השלמה לתזונה שאינה מאוזנת, אך מאחר שאינם מכילים את כל רכיבי התזונה בכמות היומית המומלצת, הם אינם מתאימים כמקור לתזונה בלעדית, אלא מיועדים להשלמת התפריט היומי של המטופל.

בין מוצרים אלו ניתן למנות מוצרים דלי חלבון, דלי אלקטרוליטים, דלי שומן וכדומה. מגוון המוצרים הללו מיועדים לרוב לחולים במחלות שונות כגון: סוכרת, סרטן ומחלות כליה, שמחייבים תזונה ייחודית בהתאם למגבלות המחלה.

בנוסף, ישנם מזונות המכילים מספר רכיבי תזונה מצומצם, שנועדו לסייע במניעת חסרים תזונתיים מגוונים או לתמוך בתהליכים רפואיים מסוימים.

מרבית ממוצרי המזון הרפואי מוכנים לשימוש מידי, כאשר לעתים יש למהול אותם על פי ההנחיות שעל גבי האריזה.

כיצד ניתן לצרוך מזון ייעודי?

את מוצרי המזון הייעודי ניתן לצרוך בשתי צורות: הזנה רגילה דרך הפה, בשתייה (Oral Feeding) או הזנה באמצעות צינורית (Tube Feeding). הזנה בצינורית מיועדת לחולים שאינם יכולים לצרוך מזון באופן רגיל דרך הפה. בין הסיבות האפשריות: קשיים בלעיסה ובבליעה, מחלות במערכת העיכול, ניתוחים, אנורקסיה, חולים מחוסרי הכרה ועוד.

כיצד נזהה את הצורך במזון ייעודי?

הצורך במזון רפואי ייעודי יכול לנבוע ממגוון סיבות וחשוב לעקוב בעיקר אחר קשישים וחולים במחלות שונות, שנמצאים בסיכון לתת-תזונה. באופן כללי, יש לשים לב למשקל ולתיאבון שלאנשים אלו, ובנוסף, ישנם מספר סימנים בולטים שעלולים להעיד על הצורך בהשלמה או בהעשרה תזונתית:

  • רגישות וכאבים הגורמים לירידה בצריכת מזון.
  • תוצאות בדיקות דם חריגות מהנורמה.
  • חוסר תיאבון או ירידה משמעותית בתיאבון.
  • ירידה במדד מסת הגוף (BMI).
  • ירידה של כ-5% מהמשקל בשלושת החודשים האחרונים או ירידה של 10%מהמשקל בחצי השנה האחרונה, שלא באופן מתוכנן.

במקרה של זיהוי אחד מן הסימנים הללו, יש לפנות לרופא המטפל לצורך אבחון תזונתי ובמידת הצורך לקבל הנחיות לשימוש במזון רפואי מתאים.

מידע נוסף על תזונה רפואית בצל מחלה:

איבוד שריר בגיל השלישיאיבוד שרירסרקופניה

חזרה לקטגוריה תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם