פסטה ברוטב ברוקולי - מתכונים מבית אבוט

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

למחסור תזונתי השפעה מעכבת על ריפוי פצעים, בעוד שאספקה תזונתית נאותה של רכיבי תזונה מתאימים היא מעודדת ריפוי.

התהליך הדינאמי והמסובך של ריפוי פצעים הוכח כמושפע מגורמים מטבוליים ותזונתיים. המטרה בטיפול התזונתי היא לספק לכל חולה את התזונה המיטבית על מנת לאפשר לו תנאים מתאימים לריפוי.

כבר לפני 2,300 שנה הכיר היפוקרטס, מייסד הרפואה, בתפקיד החיוני שממלאת התזונה בבריאות האדם. למחסור תזונתי השפעה מעכבת על ריפוי פצעים, בעוד שאספקה תזונתית נאותה של רכיבי תזונה מתאימים היא מעודדת ריפוי. התהליך הדינאמי והמסובך של ריפוי פצעים הוכח כמושפע מגורמים מטבוליים ותזונתיים. מחקרים מראים כי לאחר פציעה מתרחשים בגופו של החולה שינויים במטבוליזם של אנרגיה, פחמימות, חלבון, שומן, ויטמינים ומינרלים. המטרה בטיפול התזונתי היא לספק לכל חולה את התזונה המיטבית על מנת לאפשר לו תנאים מתאימים לריפוי.

מרכיבים חשובים בתזונה לריפוי פצעים

חלבון: מחסור בחלבון במצב של תת-תזונה מוביל לירידה ביכולת ריפוי הפצע, המחסור מפחית פעילות של תאי לימפוציטים מסוג Tו פגוציטים, וכן מפחית רמת הנוגדנים. התוצאה היא ירידה ביכולתו של הגוף להגן על הפצעים מפני זיהומים.

ארגינין: זוהי חומצת אמינו אשר הופכת לחיונית במצבי עקה או פציעה. במצבים אלה, ארגינין אינה מיוצרת בגוף בכמות המתאימה על מנת לספק את הצרכים המוגברים לחלבון. לארגינין תפקידים בריפוי פצעים, היא משתתפת במטבוליזם של חלבון וקולגן וכמו כן משפיעה על פעילות תאי T והמערכת החיסונית.

HMB-β הידרוקסי β-מתיל בוטיראט: מטבוליט פעיל של חומצת אמינו לויצין. מחקרים קליניים הוכיחו כי ל-HMB יש שתי פעילויות חשובות לפחות המשפיעות על החלמה וריפוי 1. הגנה על מסת גוף כחוש מפירוק הנגרם ממצבי סטרס 2. בנייה של חלבון .

גלוטמין: היא חומצת אמינו ההופכת לחיונית במצבי עקה או פציעה. לגלוטמין תפקיד מפתח כמקור אנרגיה לתאי מערכת העיכול ולתאי המערכת החיסונית וכן היא משתתפת במטבוליזם של חלבון.

ויטמינים: בעיקר ויטמין C, ויטמין A וויטמין E הוכחו כבעלי השפעה על תהליך ריפוי הפצע.

מיקרו-נוטריינטים: מבין המיקרו-נוטריינטים נמצא כי לאבץ ישנה השפעה חיובית על ריפוי פצעים בזכות חלקו בתהליך יצירת הקולגן ובתפקוד המערכת החיסונית.

מוצרי מזון ייעודי המסייעים בקידום ריפוי פצעים

אבאונד – אבקה להכנת משקה להשלמה תזונתית במצבים הדורשים תמיכה באיחוי פצעים.

פרטיב – מזון ייעודי להשלמה תזונתית או תזונה מלאה לחולים הסובלים מפצעים ונמצאים בעקה מטבולית

מידע נוסף לאנשי מקצוע:

תזונה לחולי מחלות נשימה חסימתיותתזונה לחולי כליותתזונה בטיפול נמרץ

חזרה לקטגוריה מידע לאנשי מקצוע

References:
1. Williams JZ, Barbul A. Nutrition and wound healing. Surg Clin N Am 2003;83:571-596
2. May PE, Barber A, D`Olimpio JT, Hourihane A, Abumrad NN. Reversal of cancer related wasting using oral supplementation with a combination of HMB, arginine and glutamine. Am J Surg. 2002;183:471-479
3. Armstrong D G, et al. Effect of an Oral Nutritional Supplement on Wound Healing in High Risk Diabetic Patients. Diabetic Medicine. 2014; 31(9):1069-

אולי יעניין אותך גם