איש חותך ירקות

2-5 13-16

לימור בן חיים, דיאטנית קלינית
המרכז הרפואי תל אביב
סוראסקי, איכילוב, מכון אנדוקריני

תפריט בריא ומאוזן הוא חלק אינטגרלי מהטיפול במחלת הסוכרת, והוא דורש את מחוייבות החולה, לא פחות מאשר הצוות המקיף אותו. הנה כל מה שצריך לדעת על תזונה לסוכרתיים

תפריט בריא ומאוזן הוא חלק אינטגרלי מהטיפול במחלת הסוכרת, והוא דורש את מחוייבות החולה, לא פחות מאשר הצוות המקיף אותו. הנה כל מה שצריך לדעת על תזונה לחולי סוכרת:

אנחנו יודעים זה לא מכבר, כי לבחירות החיים שלנו יש משמעות גדולה בהשפעה על בריאותנו. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר במחלת הסוכרת – שכבר בשלב זה מוגדרת כמגיפה עולמית. איחוד הסוכרת הבינלאומי, קבע כי 1 מכל 20 אנשים בוגרים חולה או יחלה בסוכרת עד ל-2030. הדבר תקף בישראל, עם דגש מיוחד על סוכרת סוג 2 אצל האוכלוסיה המבוגרת –  מחקרים מראים כי כל מבוגר שלישי מעל גיל 65, חולה בסוכרת.

לסוכרת אין פתרונות קסם. אפשר לבדוק ריכוז סוכר בדם באופן תדיר, כדי לוודא שהוא לא עולה – אך זה לא תמיד יראה לנו את התמונה המלאה.זיהוי מוקדם של המחלה גם כן תורם להתמודדות נכונה עם המחלה ולכן עלינו לדעת לזהות סימנים לסוכרת בכדי לנסות ולמנוע את התפתחות המחלה כמה שאפשר מרגע שהתגלתה המחלה, ניתן לטפל בה בתרופות שונות ובאינסולין, במסגרת מעקב רפואי צמוד. אך הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סוכרת, ובעיקר מסוג 2, הנפוצה יותר – היא לשמור על אורח חיים בריא ותזונה נכונה. שילוב זה יכול לסייע בניהול נכון של המחלה כאשר היא מתגלה, או אפילו עדיף, למנוע את התפרצותה מלכתחילה.

סברה נפוצה בקשר לתזונה לחולי סוכרת, היא כי עליהם לוותר על פחמימות. מחשבה זו היא מוטעית – פחמימות מהוות מרכיב אנרגטי חשוב. עם זאת, צריכה מוגזמת של פחמימות אכן לא מועילה למצב של סוכרת. הסיבה נעוצה בתהליך המטבולי – אחרי צריכתן, הגוף הופך פחמימות לגלוקוז, ורמת הסוכר בדם עולה. היות שסוכרת מאופיינת במחסור או בפעילות לא תקינה של האינסולין, המווסת את הסוכר בגוף  – נרצה להמנע ממצב זה. בהקשר זה, נבדיל בין פחמימות מורכבות ופשוטות. פחמימות פשוטות, הן כלל הסוכרים המצויים בסוכר לבן וחום, דבש, פירות, ממתקים, מאפים מתוקים ואף בחלב ניגר. פחמימות אלו גורמות לעלייה מהירה יחסית של רמות הסוכר בדם לאחר האכילה. פחמימות מורכבות מצויות בכלל הדגנים והקמחים שאנו אוכלים כמו: לחם (פיתה, לחמניה, קרקר), פסטה, אורז ופריכיות אורז, תפוחי אדמה, שיבולת שועל ודגני בוקר, קינואה, קטניות ועוד – מורכבות משרשראות של סוכרים פשוטים, ותהליך התפרקותן איטי יותר, מה שמוביל לספיגה איטית יותר של הסוכר ועליה איטית יותר של הסוכר בדם לאחר האכילה. מצב זה רצוי יותר במצב של סוכרת. התזונה המומלצת לסוכרתיים, אם כן, תפחית את רמת הפחמימות בתפריט היומי ותעדיף פחמימות מורכבות על פשוטות.

חלבון, ראוי לציין, הוא מרכיב חשוב וחיוני בגוף האדם, וממלא תפקיד חשוב בבניית תאים ורקמות, תורם למערכת החיסונית, שותף ליצירת תנועה בשרירים ושמירה על מסת השריר בגיל המבוגר כמו גם לפעילות הורמונלית תקינה. החלבון מאפשר לנו לחוש שובע ובכך להקטין את צריכת הפחמימות בארוחה ובתפריט.

הנה כמה טיפים הנכללים בהמלצות תזונה לחולי סוכרת:  

  • פיזור צריכת הפחמימות במהלך היום – כאשר המוצרים מפוזרים במהלך היום, הם משביעים ואפקטיביים יותר. יש להעדיף, כאמור, לחם ומוצריו, פסטה, אורז, דגני בוקר, דייסות ופירות על פני ממתקים העשירים בסוכר.
  • דגנים מלאים – יש להעדיף לחם מלא, אורז מלא, בורגול מלא, פסטה מלאה, כוסמת, שיבולת שועל ודגני בוקר מלאים, וכן קטניות כמו: עדשים, שעועית, גרגרי חומוס, פול ותורמוס. הסיבים המצויים בדגנים המלאים תורמים לשובע, מאטים את קצב ספיגת הסוכר לאחר ארוחה ומשפרים את פעילות מערכת העיכול.
  • ממתיקים מלאכותיים – יש לחפש אחר מוצרים עם סכרין, אספרטיים, סוכרלוז וסטיביה; במקום סוכר. צריכה מתונה הינה בטוחה לשימוש ומאפשרת הנאה מהטעם המתוק.
  • ירקות מ- 5 צבעים – התזונה הים תיכונית נשענת על הרבה ירקות, וכדאי שהם יצבעו את הצלחת בירוק, כתום-צהוב, אדום, לבן וסגול. אכול אותם בקליפתם, בכל אופן הכנה אהוב עליך.
  • מוצרי חלב רזים – מוצרים כמו גבינות לבנות עד 5%, יוגורטים טבעיים עד 3%, מעדני חלב דיאט וחלב עד 1%, הם מקור לחלבון וסידן החיוניים לשמירה על מסת שריר ועצם וויסות לחץ הדם.
  • ביצים – מומלץ לסוכרתיים לצרוך ארבע או חמש ביצים בשבוע, בכל אופן הכנה.
  • דגי מים קרים ומוצרי בשר רזים – כמנה עיקרית: סלמון, הליבוט, מקרל, טונה אדומה, סול ובקלה; או לחילופין – עוף, הודו ובקר רזים (ללא עור ושומן). יש להמעיט באכילה של חלקי בשר שמנים וחלקים פנימיים ובצריכת מזונות בשר מעובדים כמו בשר טחון מעובד, נקניקים וכדומה.
  • בישול רזה – טיגון ובישול עם תועפות שמן – אאוט. עדיף לנסות שיטות בריאות יותר כמו צלייה, אפייה, ובישול תוך שימוש מועט בשמן זית או קנולה. את הטעמים אפשר להעשיר  ברטבים על בסיס ירקות, רסקי ירקות ועשבי תיבול. יש להימנע משימוש בחמאה, מרגרינה ומיונית.
  • טחינה ואגוזים – מומלץ לאכול טחינה, אגוזים ושקדים כמקור לשומן טוב, באופן מבוקר. מזונות אלה עשירים מאוד גם בקלוריות לכן רצוי לצרוך אותם במתינות.
  • הפחתת מלח – הדבר נכון גם לגבי אבקות מרק, רטבים מוכנים כמו סויה וכן מזונות מלוחים ומעובדים.
  • מים, מים, מים – חשוב שסוכרתיים יקפידו על שתייה של מים, תה צמחים קפה וסודה. אך לא משקאות ממותקים בסוכר.

את התזונה לחולי סוכרת יש לשלב עם פעילות גופנית. למעשה מדובר בפרויקט של שינוי אורח חיים. כידוע, לשנות הרגלי חיים מושרשים זה לא תמיד קל – במיוחד לא בגיל מבוגר, אך הכרחי. כאמור, אנשים מעל גיל 65 נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בסוכרת יותר משאר האוכלוסייה. היסטוריה משפחתית של סוכרת או עודף משקל בולט, הם סימנים לכך שצריך להיות על המשמר – אך הסוכרת בגיל מבוגר לא חייבת להגיע עם משקל עודף. בעיה נוספת ברקע, שחשוב שנזכור בגיל השלישי היא בעיית החסרים התזונתיים שעלולה להתפתח.

מחקרים מראים כי אחרי גיל 70, קיימת סכנה לחוסר תזונתי, שמתאפיינת בעיקר במחסור בחלבון ורכיבי תזונה אחרים כמו ויטמין D, ויטמין B12 ועוד. חוסר זה יכול להתבטא בתת משקל, אבל לעיתים הוא קיים גם אצל אנשים בעלי משקל תקין ואפילו עודף משקל.

כפי שציינו, החלבון הוא חיוני לתפקודו של הגוף ובעיקר לשמירה על מסת השריר כוחו ותפקודו ולכן חוסר כזה הוא מדאיג. לא מעט קשישים סובלים מהמחסור, על אף שהם חיים בעולם המערבי והשבע, מסיבות שונות: מחלות, אשפוזים ממושכים, תרופות, אובדן חדוות האכילה, קושי בלעיסה, ירידה בתאבון וביכולת הספיגה של הגוף. אם במקביל לחוסר זה, הם מפתחים סוכרת, יש למצוא להם פתרונות מיוחדים. מזון רפואי ייעודי, כמו גלוצרנה פלוס למשל, יכול להיות פתרון שכזה, כשהוא ממלא בו זמנית גם אחר הצרכים התזונתיים הנדרשים וגם אחר הצורך שלו לאזן את רמת הסוכר בדם.

במצבים כאלו, יעוץ אישי של דיאטנית קלינית יכול לעזור בתכנון תפריט בריא, טעים, קל להכנה ומותאם אישית לכל אדם על נסיבות חייו השונות.

מידע נוסף על סוכרת:

סוכרת סוג 2סוכרת מבוגריםטיפול תזונתי בחולי סוכרת • סימנים לסוכרת

לחזרה לקטגוריית תזונה רפואית בצל המחלה

אולי יעניין אותך גם