תת משקל בגיל השלישי

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

הסיבה המרכזית הגורמת לתת-משקל הינה איבוד משקל מתמשך, שיכול לנבוע מסיבות רפואיות, נפשיות וחברתיות.

תת משקל הוא משקל גוף נמוך מהנורמלי, אשר יכול להעיד על מצב בריאותי לא תקין. למה זה קורה? מדוע תת תזונה מסוכנת ובאילו פעולות יש לנקוט כדי לאזן את המצב התזונתי בגוף? כל הפרטים בכתבה.

בזמן שמערכות הבריאות בעולם המערבי מנסות להתמודד עם תופעת השמנת היתר, ישנם אנשים המתמודדים עם תת-משקל – תופעה בריאותית לא פחות קשה ומסובכת, שהרבה פעמים לא נלקחת ברצינות כמו במקרים של עודף משקל.

תת-משקל הוא משקל גוף נמוך מהנורמלי, אשר יכול להעיד על מצב בריאותי לא תקין. ניתן לאבחן מצב של תת- משקל באמצעות בדיקות מדד מסת הגוף (BMI) המתבצעות אצל הרופא. בדיקות אלו מעידות על משקל הגוף- משקל תקין, משקל עודף או תת משקל. מדד מסת הגוף יחושב על פי משקל המטופל, גובהו, מינו וגילו, כאשר אדם שה- BMI שלו נמוך מ- 18.5 מוגדר כסובל מתת- משקל.

הסיבה המרכזית הגורמת לתת-משקל הינה איבוד משקל מתמשך, שיכול לנבוע מסיבות רפואיות, נפשיות וחברתיות. לצד כל אלה, קיימים גם אנשים בעלי נטייה גנטית לתת-משקל המתקשים לעלות במשקל.

הסיכון עבור אלו הסובלים מתת משקל באופן קבוע הוא התדרדרות למצב הנקרא תת תזונה – מצב רפואי מסוכן בו הגוף לא מקבל את כל הרכיבים שהוא נזקק להם ולכן עלול להתקשות בתפקודו.

אחת מהאוכלוסיות החשופות ביותר לסיכון המוביל לתת תזונה היא אוכלוסיית הקשישים. התערבות תזונתית של רופא או דיאטנית, באמצעות תזונה עשירה ומזון רפואי, עשויים לשפר את תפקודו ואיכות חייו של הקשיש, כמו גם לשמור על בריאותו ולמנוע מחלות.

מדוע תת-תזונה נחשב למצב מסוכן?

כאמור תת משקל הוא לרוב תסמין למצב שבו הגוף אינו מקבל תזונה מספיק עשירה באנרגיה, חלבון, או שקיים בגוף מחסור ברכיבי תזונה חיוניים, כגון ויטמינים ומינרלים. במקרים של תת-משקל, יש לפנות לרופא על מנת לבדוק את מקור הבעיה, שכן תת-משקל הוא מצב שיכול להוביל לתת תזונה. בעיקר בגיל השלישי, תת תזונה עלול לגרום לירידה בתפקוד השריר ובמסת העצם, לפגיעה במערכת החיסונית, לאנמיה, לירידה קוגניטיבית, לעיכוב בהחלמת פצעים ובהחלמה מניתוחים, לאשפוזים חוזרים ואף לתמותה מוגברת.

באילו פעולות חשוב לנקוט?

איתור הגורם לתת תזונה – ראשית, יש לאתר את הגורם לאיבוד המשקל המתמשך שהביא למצב של תת משקל: האם מדובר במחלה? בבעיות עיכול? בדיכאון שגורם לחוסר תיאבון? ישנם גורמים רבים שעלולים להוביל לתת משקל ואבחון על ידי רופא יעזור באיתור הגורם ובטיפול המתאים ביותר.

טיפול בגורם לתת תזונה – לאחר שהרופא איתר את הגורם לירידה במשקל אשר הובילה לתת משקל וכתוצאה מכך לתת תזונה, יתחיל הטיפול בגורם לתופעה: החל מתרופות נגד דיכאון, עובר בטיפול בבעיות קיבה, ובמקרים חמורים אף טיפול במחלות קשות מהן סובל המטופל.

דיאטת השמנה – בכדי להחזיר את הגוף למצב של משקל תקין, יש להגדיל את כמות צריכת הקלוריות היומית, כך שתהיה גבוהה יותר מכמות שריפת הקלוריות היומית. במקביל, ניתן להעלות את מסת השריר, שתורמת גם היא להעלאת מסת הגוף ונלחמת בתת משקל. במקרים רבים, תינתן המלצה של הרופא או הדיאטנית להשלמה ולהעשרה תזונתית באמצעות מזון רפואי, כמו אנשור פלוס או אנשור קומפקט, וזאת על- מנת להשלים חסרים של רכיבים תזונתיים חיוניים שנוצרו בגוף. איזון מצב החסרים עשוי למנוע את ההתדרדרות הגוף למצב של תת תזונה ולשפר את מצב מערכות הגוף.

מידע נוסף על תת משקל:

איך לעלות במשקלאיבוד משקלתת משקל ועלייה במשקל • תפריט מומלץ לעלייה במשקלשאלון אובדן מסת שריר

לחזרה לקטגוריית תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם