יש אנשים שצריכים לעלות במשקל

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

עלייה במשקל בקרב הסובלים מתת-תזונה, עלולה להיות משימה מורכבת שעלולה לקחת זמן … תזונה שאינה מוקפדת ולא עשירה דייה עלולה לגרום להחמרת המחסור ברכיבי תזונה חיוניים.

לצד בעיית השמנת היתר בעולם המערבי, ישנם אנשים הסובלים מתת משקל, ממסת גוף נמוכה מדי, אשר זקוקים להעשרה ולעליה במשקל. איך מזהים תת משקל? מדוע מצב זה מסוכן? כיצד עולים במשקל בצורה הבריאה ביותר? כל הפרטים בכתבה.

השמנת יתר נחשבת לסיכון בריאותי ובדרך כלל נוטים לכתוב על האתגרים הגדולים שהשמנה מציבה בפני מערכת הבריאות בשנים האחרונות, אך מאמר זה יעסוק דווקא באנשים הסובלים ממסת גוף נמוכה מדי אשר זקוקים להעשרה ולעליה במשקל.

איך יודעים לזהות תת משקל?

כדי לדעת מהי מסת גוף תקינה, יש למדוד את המשקל והגובה של הנבדק במטרה לחשב את ה- BMI (Body Mass Index) – מדד מסת גוף, שנעשה באמצעות חילוק המשקל (בק"ג) בגובה בריבוע (במטרים). מדד ה- BMI עוזר לקבוע האם המשקל תקין, האם יש עודף משקל או תת משקל. אדם שה- BMI שלו נמוך מ- 18.5 מוגדר כבעל תת משקל, ומעל גיל 65 נמוך מ- 22 BMI.

להבדיל מאנשים בעלי מבנה גוף רזה או נטייה גנטית לתופעה של תת משקל, יש אנשים שסובלים מאיבוד משקל מתמשך עקב בעיה רפואית כלשהי (מחלה, בעיות מטאבוליות, מחסור באוכל, דיכאון ועוד), והדבר מהווה סיכון בריאותי.

מה הסיכון בתת משקל?

תת משקל עלול להיגרם מתזונה לקויה ואף מתת תזונה, מצב בו קיים חוסר איזון בין הצריכה התזונתית לבין הדרישה התזונתית של הגוף. תת תזונה עלולה להשפיע על תפקוד הגוף ולגרום למחלות שונות. בין הסיכונים הכרוכים במחסור ברכיבי תזונה חיוניים, כגון וויטמינים ומינרלים, הנובעים מתת משקל, ניתן למנות:

  • היחלשות המערכת החיסונית – בעלי תת-משקל עלולים לסבול מהיחלשותה של המערכת החיסונית ובשל כך להיות חשופים יותר למחלות ולזיהומים.
  • אנמיה – מצב המאופיין בירידה בכמות תאי הדם האדומים היכול להיווצר כתוצאה מתת-תזונה ולהביא למגוון תופעות לוואי, ביניהן עייפות, נשירת שיער, סחרחורות, עצבנות, קושי בריכוז ועוד.
  • אל-וסת – מצב שבו מחזור הוסת אינו מתחיל כלל (בקרב מתבגרות) או מפסיק לאחר שהופיע בעבר. מצב זה יכול להיגרם עקב תת תזונה.
  • אוסטאופורוזיס – מצב של דלדול העצם עקב מחסור בסידן ו/או ויטמין D, המעלה את הסיכון לשברים.

מי זקוק להעשרה תזונתית?

עלייה במשקל בקרב הסובלים מתת תזונה, עלולה להיות משימה מורכבת שעלולה לקחת זמן. תהליך העלייה במשקל עד למשקל גוף רצוי חייב להיעשות בצורה של העשרה תזונתית השומרת על בריאותו של המטופל. תזונה שאינה מוקפדת ולא עשירה דייה עלולה לגרום להחמרת המחסור ברכיבי תזונה חיוניים.

באופן כללי, אנשים הסובלים מתת משקל עקב תזונה לקויה, זקוקים לעלייה במשקל על ידי הגדלת הערך התזונתי, כך שהערך הקלורי היומי יעלה. עם זאת, אין לעשות זאת באמצעות צריכה מוגברת של סוכרים ושמנים לא בריאים. אפשר להעלות את הצריכה הקלורית היומית וגם ליהנות מהעשרה של וויטמינים, מינרלים ושאר רכיבים תזונתיים החיוניים לגוף.

ככל שמקפידים על תזונה בריאה יותר לצד העלייה בצריכה הקלורית, כך גדל הסיכוי שלצד העלייה במשקל יתרחש איזון של החסרים בגוף, מצב שעשוי למנוע את ההתדרדרות הגוף למצב של תת תזונה ולסייע בהחלמה ובשיפור מצבן של מערכות הגוף.

מידע נוסף על תת משקל:

תת משקלאיך לעלות במשקלאיבוד משקל

 • תפריט מומלץ לעלייה במשקלשאלון אובדן מסת שריר

לחזרה לקטגוריית תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם