ידיים מבוגרות אוחזות בהליכון

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

המפתח להצלחה בטיפול בתת-תזונה הוא איתור החולים וגורמי הסיכון, ומתן טיפול בהקדם.

אנשי מקצוע המטפלים בתת תזונה צריכים להבין את ההשלכות הקליניות של תת תזונה, ולדעת מה הנושאים המרכזיים שלהם יש לשים לב לצורך מתן טיפול יעיל ובזמן.

לתת תזונה השלכות רבות על החלמת המטופל הקשיש מניתוחים, ממחלות וממצבי טראומה2, ביניהן פגיעה בתפקוד מערכת החיסון, החלמת פצעים לקויה, עלייה בשיעור הסיבוכים והזיהומים לאחר ניתוח, עלייה בתחלואה, פגיעה בתפקוד השרירים, הארכת זמן האשפוז ב- 40-70% בממוצע וכן עלייה בשיעורי התמותה.

הארכת זמן האשפוז והגברת מאמצי הטיפול בחולים הסובלים מתת תזונה, כרוכות גם בעלויות כלכליות כבדות. באנגליה, למשל, העלות השנתית של הטיפול בהשלכות תת תזונה עומדת על 7.3 מיליארד ליש"ט.

הטיפול בתת תזונה בקשישים

המפתח להצלחה בטיפול בתת-תזונה הוא איתור החולים וגורמי הסיכון, ומתן טיפול בהקדם. על אנשי המקצוע המטפלים בתת תזונה לבחון שלוש סוגיות שיסייעו בידם לבחון האם המטופל נמצא בסיכון לתת-תזונה:

  • האם המטופל נמצא בתת-משקל עפ"י מדד BMI – Body Mass Index) BMI) הוא מדד שמחושב בהתייחס לפרמטרים של משקל וגובה. המדד הנמצא בשימוש שנים רבות נחשב לדרך מקובלת למדוד את רמת ההשמנה של אדם. מספר ה- BMI מתקבל מחישוב של משקל הגוף (בקילוגרמים), מחולק בגובה (במטרים) בריבוע. לדוגמא, אדם שמשקלו 68 ק"ג וגובהו 165 סנטימטר: בריבוע (1.65)÷ 68 = 24.98. הערכים התקינים של BMI על פי ה-CDC הינם בין 18.5 ל- 24.9. אנשים שה- BMI שלהם הוא 25 ועד 29.9, מוגדרים כבעלי עודף משקל. BMI של 30 ומעלה מוגדר כהשמנת יתר שעלולה לסכן את הבריאות. BMI מתחת ל- 18.5 נחשב תת משקל, גם הוא מהווה סיכון בריאותי¹.
  • האם המטופל איבד משקל באופן בלתי רצוני, היינו 5% מהמשקל בשלושה חודשים האחרונים או 10% מהמשקל בחצי השנה האחרונה.
  • האם חל שינוי בתיאבון המטופל או האם חלה ירידה בצריכת המזון.

אם התשובה לאחת מהשאלות שלעיל חיובית, יש להמשיך ולהעריך את הסטטוס התזונתי של המטופל כדי לתת לו את התמיכה התזונתית הנכונה².

מידע נוסף על תת תזונה:

מהי תת תזונההשלכות תת תזונהתת תזונה בקשישים

לחזרה לקטגוריה מידע לאנשי מקצוע

References:
1. Center for Diesease control and Prevention [Website]
http://www.cdc.gov/healthyweight/assessing/bmi/adult_bmi/index.html
2. M Hickson. Malnutrition and Ageing. Postgrad Med J 2006;82:2-8.
3. Kristina Norman et al. Prognostic impact of disease-related malnutrition. Clin Nutr 2008;27:5-15.
4. Malnutrition within an Aging Population: A call for Action. Conference of the European Nutrition for Health Alliance. London 2005
5. Ilana F. et al. Characteristics of undernourished older medical patients and the identification of predictors for undernutrition status. Nutr J 2007;6:37.

אולי יעניין אותך גם