איבוד שריר: 6 דברים שחשוב לדעת

כיום ההמלצה היא לצרוך 46-56 גרם חלבון ליום, אך מחקרים  מראים שלאנשים מבוגרים יש צורך בכמעט פי 2 חלבון מהמלצה זו בכדי לשמור על מסת השריר שלהם.

כולנו  רוצים להיות מלאי מרץ תמיד, אבל הגיל השלישי מציב לא מעט אתגרים לאנרגיה  ולתפקוד שלנו.  מתי נדע כי אנחנו במצב של איבוד שריר והאם אפשר למנוע אותו? ומה לגבי התזונה? כל הפרטים בפנים.

כשהיינו ילדים, אמא אמרה לנו לאכול הרבה (בעיקר תרד), כדי שנהיה חזקים, ויהיו לנו שרירים גדולים ויפים. מאז עברו כמה שנים, אנחנו הולכים ומתבגרים והאנרגיה שלנו לעיתים אוזלת. גם אם אנחנו מרגישים מבפנים כמו אותם ילדים מלאי מרץ, אנחנו פחות מהירים, חזקים וחיוניים מבעבר– וזה הזמן לחשוב על מסת השריר שלנו, ולדעת מה קורה לגופנו.

השמירה על מסת השריר לא פשוטה בגיל מבוגר, אבל מחקרים מדעיים מראים שכולנו יכולים לשמור על כוחנו ולצמצם את התופעה של איבוד שריר בכל גיל. הנה שש עובדות שיכולות לעזור להתכונן למסע:

1.איבוד שריר מביא לירידה באנרגיה

גוף האדם מאבד כ-8% ממסת השריר בכל עשור לחייו – מה שמסתכם ב-25% עד להגיעו לגיל 70. כשחוצים את גיל 40 מתחילים להרגיש את הירידה הזו  היות שהירידה במסת השריר מלווה בירידה בכוח ובתחושת האנרגיה. אם תהיתם לאן כל המרץ שלכם הלך – יתכן שהוא נעלם ביחד עם השריר.

2.שריר זה לא רק כוח

אנו נוטים לקשר שרירים לכוח, חוזק ומראה חיצוני אבל למעשה, לשריר יש תפקידים נוספים כמו למשל, איזון ויציבה. תהליך מתמשך של איבוד שריר עלול לגרום לנפילות ולשברים. בנוסף, לשרירים יש תפקיד חשוב בתהליכי חילוף החומרים בגוף, והם אף משפיעים על הנשימה ועל תפקוד מערכת החיסון.

3.השריר מידלדל מבלי שנרגיש

לא תמיד יודעים שמאבדים שריר – זהו תהליך שיכול לקרות  מבלי שנבחין בכך, ולהתגבר מאוד במקרים  כמו מחלה או אשפוז ממושך בבית חולים, בהם אנו עוברים זמן רב ללא תנועה. יש לכך השלכות מרחיקות לכת כמו ירידה בפעילות מערכת החיסון, ירידה באיחוי פצעים, עליה באישפוזים חוזרים ובנפילות וכו'. חשוב לשמור על השריר בכל עת, ולבנות מאגרים לכל מקרה שלא יבוא – בין אם בפעילות גופנית או בתזונה מאוזנת.

4.לתזונה תפקיד בבניית השריר

כאשר הגוף לא מקבל מספיק מזון, מתרחשת ירידה במסת השריר. הגוף משתמש במאגרי החלבון הקיימים של השריר כדי להשלים חסרים – והשריר מדלדל כתוצאה מכך. תת תזונה איננה נדירה בעולם המערבי כמו שנהוג לחשוב, והיא קיימת בעיקר בקרב מבוגרים. מחקרים גילו כי אחד מכל שני אנשים מעל גיל 65 נמצא בסיכון לתת תזונה, במיוחד לאחר אשפוז. מומלץ לשמור על מאגרי חלבון נאותים בעזרת תפריט מגוון שמכיל את כל רכיבי התזונה הדרושים לגוף, כל זאת בכדי שיהיו לשימוש ברגע הצורך וימנעו איבוד שריר.

5.אתם כנראה לא מקבלים מספיק חלבון

חיזוק השרירים מתזונה מלאה ומאוזנת הכוללת פחמימות, ויטמינים, מינרלים – ודגש מיוחד על חלבונים. מזונות העשירים בחלבון כוללים קטניות, בשר, ביצים וגבינות. כיום ההמלצה היא לצרוך 46-56 גרם חלבון ליום אך מחקרים  מראים שלאנשים מבוגרים יש צורך בכמעט פי 2 חלבון מהמלצה זו בכדי לשמור על מסת השריר שלהם. כאשר הגוף מקבל תזונה עשירה בחלבונים, הוא מייצר רכיב בשם HMB, המסייע בהגנה על בריאות השריר. רצוי לחזק את המערכת ולצרוך גם חומצת אמינו כמו לאוצין, המצויה במוצרי עוף ודגים שתוצר הפירוק שלה הוא רכיב הHMB .

6.יש לשים דגש מיוחד על תזונה בעת מחלה

במחקר שנעשה בארה"ב נבדקה השפעה של מתן מזון רפואי העשיר בחלבון, ויטמין D  ורכיב ה-HMB  ונמצא כי מזון רפואי זה, הפחית בחצי את הסיכון לתמותה והפחית סיכון לתת תזונה בקרב חולי לב וריאות מאושפזים בני 65 ומעלה.המזון הרפואי *אנשור פלוס אדוונס, הוכח במחקרים כמסייע במניעת מצבי תת תזונה, משפר את בניית השריר ומסייע להתאוששות מהירה.

7. ירידה משמעותית בפעילות הגופנית

אחת הסיבות לאיבוד שריר היא הפחתה משמעותית בפעילות פיזית התורמת לבנייה ושימור השריר. אנשים אשר לא פעילים פיזית נוטים לסבול מאיבוד שריר ברמה של כ-5%. פעילות פיזית בגיל מבוגר לא תמנע זאת באופן מוחלט אך כן תתרום לשימור השריר וחיזוקו לאורך זמן. חשוב לשמור על אורח חיים פעיל גם בגיל המבוגר, בדגש על אימוני כוח ואימוני התנגדות. אימונים מסוג זה משפרים את המרת החלבון לשריר וכך מאטים בצורה משמעותית איבוד שריר.

*לשימוש בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן תזונאי

מידע נוסף על תזונה רפואית בצל מחלה:

סרקופניהאיבוד שריר בגיל השלישימהו מזון רפואי

לחזרה לקטגוריה תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם