רופאה בודקת דופק לאישה מבוגרת

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

דיאטה עשירה בשומן ודלה בפחמימות מפחיתה את יצירת הפחמן הדו-חמצני ומשפרת את התפקוד הריאתי של חולי COPD.

חולי COPD זקוקים ליותר קלוריות, בשל המאמץ הנשימתי שלהם, אולם תסמיני מחלת הריאות עלולים לגרום לצריכה מוגבלת של קלוריות ורכיבי תזונה.  

המונח מחלת ריאות חסימתית כרונית – Chronic obstructive pulmonary disease או בקיצור COPD, מתאר מגוון מחלות המאופיינות בהגבלת זרימת האוויר בריאות ואי-ספיקה ריאתית. שתי המחלות השכיחות ביותר בקבוצה זו הן ברונכיטיס כרונית ואמפיזמה (נפחת) ריאתית.

ברונכיטיס כרונית מאופיינת בהפרשות ריריות מוגברות ובשיעול כרוני או חוזר במשך שנתיים או יותר ברציפות.  אמפיזמה (נפחת) ריאתית מאופיינת בהרס קבוע והרחבה של דרכי האוויר מעבר לברונכיאולות הטרמינליות עם אובדן מבנה תקין.

לרוב סובלים חולי COPD משילוב של שתי המחלות גם יחד, והם מפתחים דרגות שונות של חולשת שרירי הנשימה, היפו-ונטילציה, היפרקפניה והיפוקסמיה.

התמיכה התזונתית בחולי COPD

תת-תזונה הינה תופעה שכיחה בקרב חולי COPD, במיוחד כאשר המחלה נמצאת בדרגת חומרה קשה. כמו במחלות אחרות גם כאן יש מעגל השפעה הדדי – מחד תסמיני מחלת הריאות עלולים לגרום לצריכת קלוריות ונוטריינטים מוגבלת ומאידך חולי COPD זקוקים ליותר קלוריות, בשל המאמץ הנשימתי שלהם. בנוסף הוכח כי דיאטה עשירה בשומן ודלה בפחמימות מפחיתה את יצירת הפחמן הדו-חמצני ומשפרת את התפקוד הריאתי של חולי COPD1.

פולמוקאר (Pulmocare) הינו מזון ייעודי עשיר בקלוריות ובשומן ודל בפחמימות אשר פותח במיוחד כדי להפחית את יצור הפחמן הדו-חמצני ובכך לנסות להקל על חולי מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), חולי סיסטיק פיברוזיס CF וחולים הסובלים מכשל נשימתי.

מידע נוסף לאנשי מקצוע:

תזונה לחולי כליותתזונה וריפוי פצעיםתזונה בטיפול נמרץ

חזרה לקטגוריה מידע לאנשי מקצוע

References:
1. Baiqiang Cai et al. Nutrition 2003 ;19 :229-232.

אולי יעניין אותך גם