המלצות מחקר על אנשור-אספן

במסקנות שפרסם ESPEN מצויין כי לתפריט היומי של חולה הסרטן מומלץ להוסיף מזון רפואי, עשיר בקלוריות וחלבון

 

ESPEN ממליץ: העשירו חולי סרטן במזון רפואי

 

הארגון האירופאי לתזונה קלינית, ESPEN, ממליץ לחולי סרטן לצרוך מזון רפואי עשיר בקלוריות וחלבון, כדי להלחם באיבוד משקל. מדוע תזונה היא חלק כה חשוב מתהליך ההחלמה? המשיכו לקרוא

 

איבוד משקל מהווה את אחת התופעות הנפוצות ביותר אצל חולי סרטן. כאשר חולה סרטן מאבד ממשקלו התוצאות הן לא רק מראה רזה יותר – הן עשויות להיות קשות ואף מסוכנות. איבוד המשקל מעיד על ירידה במסת השריר, וזו תתבטא אצל החולה בשתי דרכים: איכות חייו תפגע, ומערכת החיסון שלו תפגע אף היא. חולה סרטן שחווה איבוד משקל קיצוני ירגיש עייפות, חולשה, ירידה באנרגיה ובתיפקוד. בו בזמן, מערכת החיסון שלו, שדורשת חלבונים וסוכרים, תושפע באופן ישיר וכך גם סיכויי החולה לנצח במלחמה נגד המחלה.

 

מדוע חולי סרטן חווים איבוד משקל? הגורמים לכך הינם משולבים. המחלה עצמה גורמת לאבדן תאבון ולאיבוד משקל, אבל גם הטיפולים שהופכים לחלק משגרת החיים הם חלק מהעניין, בעיקר כאשר הם גורמים לבחילות תדירות ושינויי טעם. לכן יש לשים לב למה שאוכלים לפני תחילת תקופת הטיפולים, במהלכם ולאחריהם. חשוב לזכור כי מצב תזונתי טוב בתחילת הטיפולים ובמהלכם יכולים לסייע להתמודדות עם הטיפול ולמנוע הידרדרות תפקודית.

 

 

ומה אומרים בESPEN?

 

הארגון האירופאי לתזונה קלינית, ESPEN, יצא לאחרונה עם המלצה בנוגע לתזונת חולי סרטן והאופנים שבה אפשר להלחם באיבוד משקל בזמן המחלה. במסקנות שפרסם ESPEN מצויין כי לתפריט היומי של חולה הסרטן מומלץ להוסיף מזון רפואי, עשיר בקלוריות וחלבון. ההמלצות מכירות בכך שהארוחות של חולה הסרטן לא בהכרח יכולות לספק את הצורך שלו בקלוריות וחלבון, בעיקר לא כאשר הוא סובל מבחילה ולא נהנה מהאוכל. תוספת המזון הרפואי יכולה לתת לגוף "דחיפה" בכיוון הנכון. המזון הרפואי כמובן אינו מספיק – הוא צריך לבוא לצד תפריט מאוזן ובריא. הנה כמה טיפים  לבניית התפריט:

 

  • לפני הטיפול עדיף לצרוך ארוחות קטנות כדי להימנע מבחילות והקאות בזמן הטיפול.
  • במהלך הארוחות יש לדאוג למזון עשיר בקלוריות וחלבון על מנת לתמוך במסת השריר, ולאכול את המזונות האלה תחילה.
  • יש לאכול את הארוחות בנחת.
  • מומלץ להוסיף פעילות גופנית מידי יום, זו מסייעת לשמירה על יכולת תיפקודית גבוהה ולעיתים אף מגבירה את התיאבון.
  • כאמור – כדאי להוסיף לארוחה מזון רפואי העשיר בקלוריות וחלבון.

 

לסיכום – גם בESPEN יודעים, תזונה היא חלק חיוני מהמסע בדרך של חולה הסרטן אל ההחלמה המיוחלת. עליו לדאוג לנושא התזונתי החל מרגע גילוי המחלה ולכל אורך הדרך שתגיע. מזון רפואי, לצד הפנמה של כללי אכילה חדשים וחשובים – יכולים יחד לשנות את המצב, לעזור ולחזק. אל תוותרו על הכוח המשולב הזה, ועל ההמלצה של ESPEN.

 

האמור במאמר הנו בבחינת מתן שירות ומידע לציבור בלבד. כותב/ת המאמר ואבוט לא יישאו בכל אחריות בשל הסתמכות על המאמר ועל הכתוב בו. מידע המופיע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע והסתמכות על תוכן המאמר הנה באחריות הקורא בלבד.

אולי יעניין אותך גם