תזונה בגיל השלישי- חלק מהותי מן השמירה על הבריאות

לימור בן חיים

דיאטנית קלינית

האוכלוסייה המבוגרת נמצאת בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות אקוטיות וכרוניות, המחייבות צריכה תזונתית מתאימה.

אורח חיים בריא, הכולל אספקה מתאימה של רכיבי תזונה ואנרגיה, נמנה על היסודות לשימור התפקוד הפיזי והמנטאלי בגילאים מבוגרים.

ארגוני בריאות בינלאומיים הציבו יעד לשנות האלפיים: למנוע מהאזרחים המבוגרים להיות נכים ומוגבלים ולסייע לאלה שכבר מוגבלים. במילים אחרות, המטרה היא לשמר ככל האפשר את התפקוד הפיזי והמנטאלי של אוכלוסיית הקשישים, ובכך להרחיב את גבולות המושג חיים בריאים. כמו גם למניעה ולטיפול במחלות אקוטיות וכרוניות.

יעד זה נובע מן ההכרה כי בשנות האלפיים שיעור הקשישים והמבוגרים מעל גיל 65 עולה באופן משמעותי ובהתמדה, והופך משמעותי ביותר. כך בישראל למשל, מספרם של הקשישים (בני השישים וחמש ומעלה) גדל בשיעור חסר תקדים, והוא עומד על 10% מתוך כלל האוכלוסייה. יתרה מזאת, יש לציין כי קצב הגידול של אוכלוסיית הקשישים גבוה מזה של כלל האוכלוסייה.

יש לראות בהזדקנות תהליך בלתי נמנע במעגל החיים שבמהלכו מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים, המשפיעים על הרכב הרקמות בגוף. שינויים פיזיולוגיים אלו כוללים בין היתר ירידה במסת הגוף ובמסת העצם, שינויים וסקולאריים ועצביים, שינויים בתפקוד המוח ובחושים, כמו חוש הראייה וחוש הריח, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, שינויים בתפקוד מערכת העיכול ועוד.

אורח חיים בריא, הכולל אספקה מתאימה של רכיבי תזונה ואנרגיה חיונית, נמנה על היסודות לשימור התפקוד הפיזי והמנטאלי בגילאים מבוגרים.

בד בבד, עם תהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף, גם היחסים בין מזון, תזונה ובריאות עוברים תמורה כתוצאה משינויים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וסוציו-אקונומיים שונים.

מחד, עלייה בדרישה הפיזיולוגית לרכיבי תזונה ספציפיים, כמו חלבון, סידן, וויטמין D. ומאידך, ירידה בצריכת מזון בשל קשיים בלעיסה ובבליעה, חוסר תיאבון, מצב רוח ירוד, בדידות, חוסר ידע, בעיות נגישות וכיוב’ .

בנוסף, האוכלוסייה המבוגרת נמצאת בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות אקוטיות וכרוניות, המחייבות דרישות תזונתיות מתאימות, ובאותה עת בצד מחלות אלה גם סיכון להתפתחות חסרים תזונתיים, היינו תת-תזונה (Disease-Related Malnutrition). כל הגורמים הללו הופכים את אוכלוסיית הגיל השלישי לקבוצה הנמצאת בסיכון תזונתי.

תזונת הקשיש מדגישה היבטים תזונתיים, החשובים לבריאות כלל האוכלוסייה, לצד צרכים ייחודיים, הקשורים במניעה ובטיפול בתחלואה במחלות שונות אשר אוכלוסיית הגיל השלישי נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מהם.

דגשים תזונתיים בתזונה בריאה של הקשיש

  • אכילה מגוונת מכל קבוצות המזון – זאת תוך מתן פתרונות לטעמים ולמרקמים, המתאימים לקשיים בלעיסה, בבליעה וכיוב’.
  • הקפדה על מאזן הרוויה של הקשיש – עידוד לצריכה יומית של 6-8 כוסות שתייה ממגוון משקאות מומלצים: מים, תה, תה צמחים, קפה, מיצים ועוד.
  • צריכת דגנים בדגש על דגנים מלאים – הענקת ייעוץ למציאת דגנים מלאים זולים וקלים להכנה וללעיסה.
  • צריכה של ירקות ופירות מגוונים באופני הכנה שונים – הכוונה לאכילת ירקות ופירות בקליפתם, והיכרות עם ירקות מתאימים למניעת גזים, שלשולים והקלה על מערכת העיכול במצבים נדרשים. כמו כן, הצעת אופני הכנה קלים אשר עונים גם על דרישות אוכלוסייה בעלת קשיי בליעה ולעיסה.
  • צריכת חלבונים מגוונים בעלי איכות ביולוגית גבוהה – מומלץ לצרוך חלבונים בעלי תכולת שומן בינונית עד נמוכה מקבוצת הביצים, הבשר והחלב. זאת על מנת לדאוג לצריכת קצובה מומלצת של ויטמין B12, ברזל וסידן.
  • תשומת לב למזונות בעלי מרקמים מתאימים, קלים וזמינים להכנה, וכל זאת לצד ייעוץ בנושא תדירות הצריכה היומית והשבועית המומלצת.
  • צריכה חיונית של שמנים בתפריט – דגש על שומן חד-בלתי-רווי (MUFA) וכן על שומן מסוג אומגה 3.
  • הקפדה על בדיקות שנתיות קבועות לאיתור חסרים בויטמינים ובמינרלים – זאת תוך השלמה של תוספים, המכילים מיקרו נוטריאנטים אשר עלולים להימצא במצב של חסר באוכלוסייה הקשישה, כמו סידן, ויטמין D, ויטמין B12, חומצה פולית וברזל.
  • השלמה על ידי מזון ייעודי – מזון ייעודי, כגון אנשור פלוס, המתאים למצבים של חוסר בצריכה מספקת של מזון כתוצאה מבעיות בליעה או אכילה, חוסר תיאבון או דרישה מוגברת במקרה של מחלה אקוטית או כרונית.

ראוי לזכור כי חשיבות התזונה אצל אוכלוסיית הגיל השלישי הופכת ראשונה במעלה בשני מצבים ייחודיים, המועצמים עם הזקנה:

מניעת תזונה לקויה (Malnutrition). תופעה זו מתארת מגוון מצבים של חסרים תזונתיים מחד, ושל צריכה בעודף של רכיבים אחרים מאידך. מצבים אלו באים לידי ביטוי במחלות חסר שונות, בהשמנה ובתת-תזונה.

טיפול במצבי תחלואה כרוניים שכיחים באוכלוסיית הקשישים כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכליה ועוד.

איכות החיים של הקשיש, כפי שהיא משתקפת בתזונה היומית שלו, הינה אתגר לקשיש עצמו, למטפליו ולמשפחתו.

האתגר טמון ביצירת תכנית תזונתית אישית המשלבת חדוות אכילה והנאה לצד שמירה על משקל ועל תזונה מגוונת ומאוזנת, וכל זאת תוך טיפול תזונתי מתאים בתחלואה, המתגברת עם הזקנה.

References:
1. A Focus on Nutrition for the Elderly: It’s Time to Take a Closer Look (PDF 286KB).USDA Center for Nutrition Policy and Promotion. http://www.cnpp.usda.gov/Publications/NutritionInsights/insight14.pdf
2. The Role of Nutrition in Maintaining Health in the Nation’s Elderly: Evaluating Coverage of Nutrition Services for the Medicare Population http://books.nap.edu/catalog.php?record_id=9741
3. עקרונות תזונה לקשישים – משרד הבריאות
http://www.health.gov.il/Subjects/Geriatrics/HealthPromotionAndPreventiveMedicine/Pages/nutrition-elderly.aspx

האמור במאמר הנו בבחינת מתן שירות ומידע לציבור בלבד. כותב/ת המאמר ואבוט לא יישאו בכל אחריות בשל הסתמכות על המאמר ועל הכתוב בו. מידע המופיע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע והסתמכות על תוכן המאמר הנה באחריות הקורא בלבד.

אולי יעניין אותך גם