חשיבות הטיפול התזונתי בחולי סרטן

בקרב מבוגרים, שלושה ימי מנוחה במיטה יכולים לגרום לאיבוד של עד 10 אחוזים מהשריר בכלל ואבדן שריר הרגל בפרט. יש לגייס את התזונה כדי שתעזור. הגדלת צריכת החלבון לפני ואחרי הניתוח, יכולה לעזור בהגנה על השרירים שלך.

מי שעומד בפני ניתוח גדול, צריך להתכונן לתגובות שונות של גופו למהפך. תזונה נכונה, לפני ואחרי ניתוח, יכולה לסייע בשיקום מוצלח

היום הגדול מתקרב, וזה לא בהכרח יום שמח או קליל, אבל בדרך כלל הוא מלווה בהקלה כלשהיא. זה יכול להיות החלפת ברך, ניתוח לב, או כל ניתוח מורכב אחר שמטרתו לשפר את המצב הפיזי הכללי – אבל לצד היתרונות, מגיעים גם מחירים. היום, אנו יודעים יותר ויותר, שניתוחים דורשים מהגוף אנרגיה רבה ומכניסים אותנו למצב נפשי מתוח. תחושת הלחץ והמתח עלולים להוביל לאיבוד משקל ולאובדן מסת שריר, כמו גם להחמיר מצב דלקת או עיכוב בריפוי פצעים במהלך השיקום לאחר ניתוח. כל זאת מבלי להזכיר, כמובן, את החשש לסיבוכים וזיהומים.

לאחרונה התפרסם מחקר מעניין, על פיו תזונה נכונה בשבועות ובימים שלפני ואחרי הניתוח, מפחיתה את הסיכון לסיבוכים ומסייעת בשיקום לאחר הניתוח. הדיאטנית קריסטינה שרי, משתפת בארבעה טיפים תזונתיים שיכולים לסייע בהכנת הגוף לקראת הניתוח

1. אספקת פחמימות לגוף לפני הניתוח

אצנים יודעים שעליהם לצרוך פחמימות מורכבות – ומתברר כי גם מי שלא רץ, צריך להכיר את הרציונל שעומד מאחורי זה. מחקרים מראים שבמהלך ניתוח הגוף מאבד גליקוגן, שהינו הצורה בה נשמרות הפחמימות במאגרי האנרגיה בשרירי הגוף. איבוד הגליקוגן במהלך ניתוח שווה ערך לאיבוד גליקוגן של ספורטאים במהלך ריצה או רכיבת אופניים במשך שעתיים וחצי.

צריכת פחמימות לפני הניתוח יכולה לסייע בהפחתת רעב, צמא וחרדה לפני הניתוח, ואפילו במניעת בחילות. בנוסף, היא יכולה לסייע במניעת עמידות לאינסולין לטווח קצר, המתרחשת פעמים רבות במטופלים כירורגיים שצמו לפני הניתוח, ועלול להוביל  לסיבוכים.

2. הגדלת כמות המזון

לפני ניתוח, לא נדיר כי מטופלים מפחיתים את צריכת המזון שלהם, עקב לחץ נפשי שפוגע בתאבון. אחריו, חלקם סובלים מבחילות, שגם הן מביאות להפחתה בכמות. במצב זה, רצוי לדבר עם אנשי מקצוע ולמצוא פתרונות. כדי לתמוך בהתאוששות, מומלץ להגדיל את כמויות החלבונים האיכותיים והפחמימות המורכבות, הן לפני הניתוח וגם לאחריו. חשוב לזכור שגם בזמן מנוחה לאחר הניתוח הגוף צורך קלוריות עבור תהליך ההחלמה, ההתאוששות והשיקום לאחר הניתוח.

3. שיפור המערכת החיסונית

הלחץ לקראת הניתוח יכול לגרום לדלקת, מה שעלול להוביל לסיבוכים. מתח זה יכול להימשך מספר שבועות בהם המערכת החיסונית נחלשת, וחושפת את הגוף לזיהומים. יש להקפיד בתקופה זו על תזונה המכילה חומרים מעודדי הגנה חיסונית, כגון חומצת אמינו ארגנין וחומצות שומן מסוג אומגה 3. נמצא את החומצות הללו בבשר אדום, עוף, דגים ומוצרי חלב.

4. תנועה וחלבונים – לשמירה על השריר

בקרב מבוגרים, שלושה ימי מנוחה במיטה יכולים לגרום לאיבוד של עד 10 אחוזים מהשריר בכלל ואבדן שריר הרגל בפרט. לכן, יש לדאוג בהקדם האפשרי לתזוזה, תנועתיות וקימה מהמיטה לאחר ניתוח, ובכך למנוע איבוד מסת שריר, לסייע בשמירה על חוזק השריר ולקצר את החזרה לחיי השגרה. בתי חולים רבים מעודדים את החולים לקום מהמיטה ולנוע בהקדם האפשרי לאחר הניתוח. אבל קשה לעשות זאת לבד  – יש לגייס את התזונה לעזרתינו. הגדלת צריכת החלבון לפני ואחרי מהניתוח, יכולה לעזור בהגנה על השרירים שלך. המזון הייעודי/רפואי “אנשור פלוס אדוונס“, מכיל 20 גרם חלבון למנה, וכן את רכיב ה HMB המסייע בשמירה על מסת השריר. אחרי ניתוח, מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטן בדבר השימוש במזון יעודי.

לסיכום, אין להמעיט בערך השפעת התזונה לפני הניתוח ואחריו. אם אתה או קרוב אהוב שלך מיועדים לניתוח, הקפידו לברר מהם הנחיות בית החולים וכיצד תומכים תזונתית בהחלמה לטובת שיקום מהיר לאחר ניתוח. “המשפחה חייבת להיות מעורבת ולתמוך בבן המשפחה החולה”, מסכמת קריסטינה, “שוחחו עם הרופא על תזונה תומכת במהלך הריפוי, כדי לחזור בהקדם לתפקוד יום יומי”.

אולי יעניין אותך גם