תת תזונה בקשישים

בשנות ה -40 לחיים, מתחיל שלב של איבוד מסת שריר ותפקודו, התהליך הינו הדרגתי ומאופיין בירידה של 3 עד 8 אחוזים במסת השריר, לכל עשור לאחר גיל 40 שנים, מצב זה בגיל המבוגר יכול להתדרדר לסרקופניה.

מחלת הסרקופניה מופיעה בגיל השלישי, אחרי שגרמה להדלדלות שרירים באופן הדרגתי במשך שנים. איך בכל זאת שומרים על הכוח גם בגיל מבוגר? הכנס לקרוא

בביקור  אצל רופא המשפחה או במאמר בעיתון על הגיל המבוגר יתכן שכבר שמעתם את המושג “סרקופניה” – מושג שמתאר מצב של אובדן הדרגתי של שרירי השלד בגיל המבוגר, שבא לידי ביטוי באיבוד מסת שריר יחד ירידה בכוח השריר. “איבוד שריר עלול להוביל לבעיות רבות”, אומר פרופ’ יצהל ברנר, מנהל מערך לרפואה גריאטרית במרכז רפואי מאיר בכפר סבא, “ההשלכות הן פגיעה בניידות, חולשה, אוסטיאופורוזיס, ואף סוכרת ועלייה במשקל. הסיכון לנפילת קשישים גדל במקרים אלה, ומספר גדול של קשישים שנופלים לא ימשיכו את חייהם בקהילה ויזדקקו למסגרת טיפולית”.

 סרקופניה ותזונה – מה אפשר לעשות?

“מרגע לידתך ועד גיל שלושים השרירים שלך מתפתחים ונהיים חזקים יותר”, ממשיך פרופ’ ברנר, “בשנות ה-40 לחיים, מתחיל שלב טיבעי של ירידה הדרגתית במסת השריר. התהליך הינו הדרגתי ומאופיין בירידה של 3 עד 8 אחוזים במסת שריר רזה, לכל עשור לאחר גיל 40 שנים”.
סרקופניה הוא מצב של איבוד מואץ של מסת וכוח השריר בין אם כתוצאה מגיל מבוגר וחוסר פעילות גופנית ובין אם כתוצאה ממחלה או ארוע טראומתי, מצב זה מתבטא בירידה ביכולת התפקוד.

האם מדובר בבעיה נפוצה?

“כן, הבעיה מאוד נפוצה. מתוך האומדנים האחרונים עולה כי כ45 אחוז מאוכלוסיית ארצות הברית המבוגרת תסבול מאובדן מסת השריר, מספר שמגיע ל-18 מיליון בני אדם ועוד צפוי לעלות. לממצאים אלה יש גם מחיר כלכלי, כאשר כל חולה צפוי להוציא כ-900 דולר לשנה על טיפולים, כולל ביקורים רבים אצל הרופא”.

מהספרות עולה כי הגורם העיקרי לסרקופניה הוא תזונה לקויה – המוגדרת כחוסר איזון בין צריכה תזונתית לבין דרישה תזונתית של חלבון ורכיבים תזונתיים נוספים. כשאדם מבוגר יורד במשקל באופן לא מכוון זהו דגל אדום, ויש לברר מה הסיבה לירידה במשקל. “בניגוד לאדם פעיל בגיל צעיר כשאדם מבוגר יותר שאינו פעיל, יורד במשקל, יש ירידה משמעותית במסת השריר ולאו דווקא ירידה במסת השומן”, אומר פרופ’ ברנר, “במקרים כאלה, קיימת האפשרות להשתמש במזון רפואי, כגון אנשור פלוס אדוונס, שמהווה מקור להעשרה תזונתית מלאה ומאוזנת, ויכול להיצרך בתוספת לתפריט הרגיל”.

לצד ההעשרה התזונתית, רצוי לקיים גם פעילות גופנית מסודרת, שמפחיתה את שיעור הירידה במסת השריר ובכוח, “עם זאת”, מציין פרופ’ ברנר, “חשוב לזכור שגם קשישים פעילים חווים ירידה בתפקוד שרירים”.

 כך נזהה חסרים תזונתיים ונלחם בסרקופניה

בגיל השלישי, לא מעט אנשים סובלים מחסר תזונתי, גם בלי ידיעתם. הגורם העיקרי למצב זה, הוא מחלות, כרוניות או אקוטיות. גורמים נוספים הם ירידה טבעית בתאבון, צריכת תרופות, שינויים במערכת הבליעה ובעיות שיניים. גם האלמנט הנפשי והמנטלי לא נעלם מכאן, כאשר נושאים של דמנציה, דכאון, שכול, או בדידות עלולים להוביל לאכילה מועטה. כמובן שמצב כלכלי רעוע וקושי ברכישת מזון, לא עוזרים במצב זה.

חשוב לשים לב לסימנים, שמזהירים מפני חסר תזונתי אצל קשיש:

  • ירידה  כללית בתיאבון
  • ירידה בחיוניות
  • סימני דכאון
  • שינוי בלבוש – האם הבגדים או התכשיטים רפויים על הגוף? האם שעון יד למשל רופף מבעבר?
  • סירוב לאכול – אפילו כאשר מוגש להם האוכל האהוב עליהם
  • עודף שאריות של אוכל במקרר

סימנים אלה מהווים תמרורי אזהרה עבור בני המשפחה והסביבה הקרובה,  וכאן המקום להתערב בהתנהלות היומיומית וליזום קבלת עזרה וטיפול. צריכת מוצרי מזון רפואי תשלים את החוסרים התזונתיים שנוצרו ותסייע לשפר את תפקוד הגוף.

לדף מוצר אנשור פלוס אדוונס

אולי יעניין אותך גם