לאיזו תזונה זקוקים חולי סרטן

 נכתב ע"י רונית דוייב B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

מחקרים רבים מראים שירידה של למעלה מ- 10% ממשקל הגוף נחשבת כגורם סיכון וניבוי לירידה בסיכויי ההישרדות של החולים.

חולי סרטן סובלים לא פעם מירידה במשקל ומתת תזונה וזקוקים להשלמות תזונתיות עקב ניתוחים, הקרנות וטיפולי כימותרפיה. בכתבה זו תוכלו למצוא את הגורמים לבעיות תזונתיות בקרב החולים, כמו גם את דרכי הטיפול והיעילות של תזונה לחולי סרטן

סרטן הוא שם כולל לקבוצה של כ-200 מחלות. מה שמבדיל בין סוגי הגידולים הסרטניים הם האיברים בהם הם מתפתחים, סוג התאים המאפיין אותם, קצב התפתחותם, התופעות הגופניות שהם גורמים ועוד. כיום, חיים בישראל למעלה מ-200,000 חולים ומחלימים ממחלת הסרטן. מדי שנה מתגלים בישראל כ-28,000 חולי סרטן חדשים, מתוכם כ-400 ילדים. מחלות סרטניות שכיחות במיוחד בקרב בני גיל הזהב.

מחקרים רבים מראים שירידה של למעלה מ- 10% ממשקל הגוף נחשבת כגורם סיכון וניבוי לירידה בסיכויי ההישרדות של החולים ולכן, בתקופות הטיפולים וההחלמה, תקופות שבהן גדל העומס על הגוף, נושא תזונה לחולי סרטן הינו קריטי ויש להקדיש לכך מחשבה ותכנון. כיום רופאים, דיאטניות, חולים ובני משפחותיהן מודעים לכך שתזונה נכונה צריכה להוות חלק אינטגרלי ומשמעותי בטיפול בחולי סרטן. הסיבה לכך היא ששמירה על משקל תקין ועל צריכת מזון בעל ערך תזונתי גבוה, מספקים לגוף אנרגיה ורכיבים תזונתיים חיוניים ומסייעים לו לתחזוקה, לריפוי להחלמה, להתמודדות יעילה יותר של מערכת החיסון, ואף להפחתת הסיכון להישנות המחלה או חלילה להתפתחותה של מחלת סרטן נוספת.

כיצד משפיעים הטיפולים השונים על צריכת המזון?

ניתוחים: עלולים לגרום לשינויים תזונתיים זמניים או קבועים. בזמן החלמה מניתוח, עולות דרישות הגוף לקלוריות ולחלבונים, על מנת שאלה יסייעו בתהליכי הריפוי ולכן עולה חשיבות התזונה לחולי סרטן. בנוסף, במקרים של ניתוחים במערכת העיכול, עלולות להיווצר בעיות תזונתיות ארוכות טווח, כגון קשיי בליעה ואכילה, קושי בספיגת רכיבי מזון ועוד.

הקרנות: הקרנות באזורי גוף שונים, כמו הראש, הצוואר החזה והבטן, עלולות לגרום לפגיעות ברירית הפה ובבלוטות הרוק ולהביא ליובש בפה, לשינוי בתחושת הטעם, לפצעים בפה ולכאבים, כמו גם לגרום לקשיי בליעה, לבחילות, להקאות ולהפרעות בספיגת המזון.

כימותרפיה: לתרופות כימיות השפעות שונות, שלעתים קרובות עלולות להתבטא בפגיעה בתיאבון ובתזונה של החולה – הן עלולות לגרום לפצעים בפה, לשלשול או לעצירות, לבחילות ולהקאות, וכך להביא לחסרים תזונתיים ולאבדן משקל גוף. תזונה לחולי סרטן צריכה להתחשב בכל הגורמים המשפיעים הללו ולהנגיש פתרון הוליסטי ככל האפשר.

כיצד ניתן לשפר את תזונתם של חולי סרטן?

חולים רבים נמצאים במצב של תת תזונה או מאובחנים כסובלים מחסרים תזונתיים כתוצאה מהמחלה או מהטיפולים בה. חסרים אלו נובעים ממצב של קושי בבליעה הקורה כתוצאה של טיפולים כימוטרפיים או גידולים באזור הושט או הקיבה. מצבים אלו יכולים להעלות את הסיכון לסיבוכים, כמו מחלות זיהומיות, אשר ישליכו על יעילות הטיפולים ועל איכות חיי החולים ובני משפחתם. וכך, נוסף על הדאגה מן המחלה עצמה, הופכת גם התזונה של החולה לעניין מהותי, כשהתופעות שתוארו מציבות אתגר לגורמים המטפלים.

כדי להגיע לתצרוכת יומית מאוזנת של פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים, במקרים רבים יומלץ להוסיף למזון היומי של החולים גם מזון רפואי, שמכיל רכיבים אלו ומספק תזונה מלאה המוגשת כמשקה. שימוש במוצרי מזון ייעודי, כמו אנשור פלוס, אנשור קומפקט או ויטל, יתרום לתזונה נכונה, מאוזנת ומלאה.

תזונה מסייעת לחולי סרטן

תזונה לחולי סרטן מתאפשרת היום בקלות יחסית תודות למגוון מוצרי מזון ייעודי במרקמים ובטעמים שונים, שמטרתם להעשיר את התזונה הקיימת או לספק תזונה מרוכזת. מזון ייעודי הינו מזון מוכן לשימוש, סטרילי, בעל דחיסות קלורית והרכב תזונתי המותאמים לצרכים תזונתיים ספציפיים, וכדי לבחור את המוצר הרצוי והמתאים ביותר יש להתייעץ עם רופא או דיאטנית.

רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט בתוכניתו של פרופסור פרידמן על תזונה מסייעת לחולי סרטן.

 

מידע נוסף על תזונה רפואית בצל מחלה:

טיפול תזונתי בחולי סרטןקושי בבליעהטיפול בקושי בבליעה

לחזרה לקטגוריה תזונה רפואית בצל מחלה

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם