אוכל בריא לסוכרת סוג 2

החברה הישראלית מורכבת מאנשים מרקעים תרבותיים מגוונים, שאליהם מתלווים הרגלי תזונה שונים, כאשר לא כולם בהכרח בריאים ונכונים לגוף

מחקר חדש מגלה כיצד התאמת תכנית טיפול לחולים עם סוכרת סוג 2, בהתבסס על המטען התרבותי שלהם – יכול לעשות את כל ההבדל. כיצד זה קשור אלינו כאן, בישראל? הכנסו לקרוא.

עולם המחקר חוזר ומראה: מחלת הסוכרת היא המגיפה הגדולה של זמנינו. המספרים הינם פנומנליים – בשעה זו, ידוע כי סביב העולם מתגלים שלושה מקרים חדשים בכל עשר שניות. גם בישראל, המחלה נמצאת בעלייה, ועמה מושרשת ההבנה כי סוכרת לא צריך רק לרפא – צריך לנהל.

"ניהול מחלה" הוא ביטוי שחולי סוכרת סוג 2 מכירים מקרוב, והוא מתייחס לצורך להגיע לאיזון, תוך הקפדה על תזונה נכונה והתעמלות, וכן וידוי כי אין חוסרים תזונתיים בהווה ובעתיד. בנוסף ישנה חשיבות רבה באינטגרציה בין גורמים שונים בקהילה – רופא, אחות, דיאטנית. כולם יחד עובדים כדי לשמור על איזון החולה. לא פעם, גורמים אלו מוצאים כי הם זקוקים ל"כלי ניהול" עבור המחלה – וכזה נמצא בסידרה של צעדים וקווים מנחים, או בעגה המקצועית – "אלגוריתם". לאחרונה הוצג מחקר בכנס השנתי של 'הארגון האמריקאי לסוכרת', שבדק את השפעת אלגוריתם שכזה על ניהול המחלה.

המחקר הובל על ידי החוקר העצמאי פרופ' וויני צ'י, מהאוניברסיטה הבינלאומית במלזיה. פרופ' צ'י עקב אחר 230 איש הסובלים מסוכרת סוג 2, ואשר לא טופלו באינסולין. הוא חילק אותם לשתי קבוצות – קבוצה אחת טופלה בתכנית תזונה והתעמלות סטנדרטית. הקבוצה השנייה, טופלה דרך אלגוריתם מיוחד, שפותח באמצעות מומחים מכל העולם, לרבות מומחים של חברת התרופות הגלובלית אבוט. האלגוריתם, ששמו –  tDNA , מאפשר לרופאים ליצור תוכנית טיפולית הלוקחת בחשבון את הנסיבות התרבותיות של המטופל – נסיבות כגון גנטיקה, הרגלי תזונה, סגנון חיים וזמינות מזון.

במהלך המחקר, הקבוצה אשר טופלה באלגוריתם, אימצה תזונה דלת קלוריות הכוללת 1-2 מנות ביום של מזון רפואי המיועד לחולי סוכרת סוג 2; וכן זכתה לייעוץ ולתוכנית התעמלות מוגברת. החוקרים מצאו, כי הקבוצה שטופלה באלגוריתם, השיגה ירידה גדולה יותר במשקל, וכן תוצאות טובות יותר בבדיקות של המוגלובין A1C, רמות סוכר בדם בצום ולחץ דם. פרופ' צ'י הדגיש בעת הצגת המחקר, כי כדי להגיע לתוצאות אלה, נדרשת עבודת צוות – על רופאים לקשר את המטופלים שלהם עם תזונאים, אחיות וגורמים אחרים, ולבסס יחד את התכנית הטובה ביותר.

מה אנחנו למדים מהמחקר הזה? אם נסתכל על החברה הישראלית, נראה שהיא מורכבת מאנשים מרקעים תרבותיים מגוונים, שאליהם גם מתלווים הרגלי תזונה שונים, כאשר לא כולם בהכרח בריאים ונכונים לגוף. בקרב עדות מסויימות בישראל נמצא עודפים של פחמימות, באחרות שומן רווי, עודף סוכר או עודף מלח. למאכלים מבית אמא מלוות תחושות של נוסטלגיה והתרפקות – אבל חשוב גם להתחבר להווה, למצבנו הבריאותי, ולקחת בחשבון את המחוייבות שלנו לגופנו. ניהול נכון של מחלת הסוכרת, לוקח בחשבון את כל המרכיבים ומנחה אנשים מרקעים שונים להקשיב לגופם, גם אם זה אומר לפעמים לוותר על מאכלים מהילדות. במקרים אחרים, אפשר למצוא תחליפים בריאים למרכיבים של אותם המאכלים.

נהלו נכון את המחלה – טיפים לחולים בסוכרת סוג 2

להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לנהל את יומכם לצד המחלה. הם מכוונים במיוחד לחולי סוכרת סוג 2:

  • אל תפעלו בשיטת "זבנג וגמרנו" – התחילו עם שינויים קטנים וברי ביצוע בסגנון החיים שלכם – רק כך תוכלו להתמיד. איכלו ארוחות מסודרות, עם כמות מספקת של פחמימות למניעת היפוגליקמיה (רמה נמוכה של סוכר בדם), הרבה ירקות טריים ומבושלים, דגנים מלאים, קטניות ומזון מועשר בסיבים תזונתיים. הפחיתו את צריכת השומן, במיוחד השומן הרווי, הפחיתו מלח ושתו הרבה מים. בכל הנוגע לפעילות גופנית, שימו דגש על פעילות עם התנגדות המחזקת את השריר.
  • התייעצו עם הרופא – הרופא שלכם יודע על האתגרים שאתם חווים, ויכול לייעץ לכם בהתחשב בחסמים התרבותיים העומדים בפניכם. זכרו כי האינטרנט אינו בהכרח מקור מהימן לכל השאלות, ובוודאי שלא מכיר את המקרה הספציפי שלכם.
  • כאשר הדבר יכול להועיל, שיקלו שימוש במשקה תזונה ייעודי לחולי סוכרת, כמו גלוצרנה פלוס. אכן, סוכרת וחסרים תזונתיים נשמע דבר והיפוכו, אבל למעשה מדובר בתופעה שכיחה, אשר יכולה לנבוע ממספר סיבות, כגון: שימוש בתרופות שגורמות לחוסר בויטמין B12, דיאטה שקשה לעמוד בה, או מחסור בויטמין D נוצר מהמחלה עצמה.

לסיכום – חשוב להבין כי אבחנה בסוכרת סוג 2 לא מחייבת להפסיק להנות מכל מה שאהבנו לאכול פעם. מאכלים שמאפיינים את המסורת שלנו עדיין יכולים להיות חלק מהחיים, אבל עליהם להיות חלק מתכנית מאוזנת, שמשלבת את כל הגורמים הרלוונטים, ומותאמת במיוחד למטופל –  בדרך לחיים בריאים יותר.

למידע נוסף על סוכרת:

סוכרת מבוגריםתזונה לחולי סוכרתטיפול תזונתי בחולי סוכרת • סימנים לסוכרת

לחזרה לקטגוריית תזונה רפואית בצל מחלה

אולי יעניין אותך גם