אישה מכינה סלט

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

הגברת הצריכה התזונתית באמצעות ייעוץ תזונתי ומוצרי מזון ייעודי להעשרה תזונתית, מהווה שלב מהותי בטיפול בכיחשון סרטני.

התפתחותה של תסמונת Cachexia הלוא היא הכיחשון הסרטני נגרמת הן על ידי צמצום הצריכה התזונתית והן על ידי תהליכים קטבוליים, המתעוררים כתוצאה מתגובת הגוף לנוכחות הסרטן. כיצד מאבחנים ומה קיים לטיפול.

מאפייני ה- Cachexia 

איבוד משקל הינו תופעה שכיחה המאפיינת חולים הנמצאים בשלבים מתקדמים של מחלת הסרטן, המאפיינת חולים החולים ידועה. התסמונת, המתאפיינת באיבוד משקל בקרב חולי סרטן, נקראת Cachexia (כיחשון סרטני), או לחילופין Cancer Anorexia אוCachexia Syndrome .

Cachexia מתארת מצב של איבוד משקל מתקדם וצמצום מאגרי השומן ושרירי השלד בגוף. נוסף על כך, מדובר גם במצב הכולל שינויים מטבוליים מורכבים, המאפיינים חולי סרטן בשלבים מתקדמים, וכוללים פירוק רקמות שריר והפרעה בתהליכי חילוף החומרים של שומנים ופחמימות. מאפיינים נוספים של תסמונת זו הם אנורקסיה, תחושת שובע מוקדמת, חולשה ועייפות.

התפתחותה של תסמונת Cachexia נגרמת הן על ידי צמצום הצריכה התזונתית והן על ידי תהליכים קטבוליים, המתעוררים כתוצאה מתגובת הגוף לנוכחות הסרטן. יש לציין כי צריכה תזונתית מופחתת מקורה במחלה עצמה או כתוצאה מטיפולים, כגון תרופות, הקרנות וכימותרפיה, והיא מהווה גורם ניבוי לירידה בסיכויי ההישרדות של החולה.

הטיפול התזונתי 

מנקודת מבט תזונתית, תהליכים אלה מובילים למאזן אנרגיה-חלבון שלילי ולתת-תזונה (Protein-Energy Malnutrition, או בקיצור PEM), המתבטאת באיבוד משקל ובדלדול מתמשך של מאגרי הגוף. לכן, תמיכה תזונתית היא בעלת חשיבות רבה, שכן אספקת כמות ראויה של קלוריות ושל שאר רכיבי המזון החיוניים יכולה לשקם את מאגרי השומן בגוף. יחד עם זאת, כתוצאה מהתהליך הדלקתי לא תחול עצירה בפירוק השריר.

הגברת הצריכה התזונתית באמצעות ייעוץ תזונתי ומוצרי מזון ייעודי להעשרה תזונתית, מהווה שלב מהותי בטיפול בכיחשון סרטני. מחקרים מראים כי מוצרים להעשרה תזונתית שניתנו לחולים במשך תקופה בת 6-70 ימים, העלו את הצריכה הקלורית הכללית, זאת בהשוואה לטיפול התזונתי הרגיל בקרב חולי סרטן, המטופלים בהקרנות. כמו כן, נצפה שיפור בצריכת החלבונים.

מתן תמיכה תזונתית לחולי סרטן תורם לעלייה בסיכויי ההישרדות, משפר את מאזן האנרגיה ומעלה את מסת השומן בגוף. חשוב לציין כי על הטיפול בחולי סרטן להיות מכוון הן לשיפור הצריכה התזונתית והן להפחתת ההפרעות המטבוליות.

מוצרי מזון ייעודי המתאימים לטיפול במצבי תת תזונה של חולי סרטן

אנשור קומפקט – מזון ייעודי, מאוזן ומרוכז במיוחד המיועד למצבים בהם נדרשת תמיכה תזונתית מרוכזת במיוחד וכאשר יש הגבלה בנפח או בנוזלים.

אנשור פלוס – מזון ייעודי מלא ומאוזן הנועד לאנשים הזקוקים להשלמה תזונתית או להזנה בלעדית.

אוסמולייט HN – מזון ייעודי המיועד לחולים בסיכון לתת תזונה או הנמצאים בתת תזונה.

מידע נוסף על תזונה רפואית בצל מחלה:

תזונה לחולי סרטןקושי בבליעהטיפול בקושי בבליעה

לחזרה לקטגוריה תזונה רפואית בצל מחלה

References:
1. Ingvar Bosaeus. Nutritional support in multimodal therapy for cancer cachexia. Support Care Cancer; 2008:16:447-451.
2. Rebecca J. Stratton et al. A Review of Reviews: A new look at the evidence for oral nutritional supplements in clinical practice; 2007:2:5-23 .

אולי יעניין אותך גם