פירות עטופים בסרט מדידה

רונית דוייב, B.Sc Nut, MBA
מנהלת רפואית

נסו להימנע ממזונות שכתוב עליהם ללא שומן או דיאטטיים והחליפו מזונות דלי קלוריות במזון עשיר יותר ובריא.

עלייה במשקל בקרב הסובלים מתת משקל חייבת להיעשות בצורה הדרגתית ובליווי מקצועי. לפניכם כמה טיפים שיעזרו לכם לעלות במשקל בצורה מאוזנת ובריאה, שאינה כרוכה בצריכה גבוהה של שומן וסוכר ותוך השלמה של כל רכיבי המזון החיוניים לגוף.

אנשים הסובלים מתת- משקל זקוקים לעיתים קרובות ל"דיאטת השמנה"- להעלאת מסת הגוף על-ידי הגדלת כמות צריכת הקלוריות היומית, כך שתהיה גבוהה יותר מכמות שריפת הקלוריות היומית.

איך לעלות במשקל? זו אולי נראית כמו שאלה טריוויאלית אולם מדובר במשימה מורכבת שעלולה לקחת זמן רב ויש לבצע אותה בהדרגתיות ובליווי של רופא או דיאטנית. זאת, על מנת לוודא שלא מתבצעת צריכה גבוהה מדי של שומן וסוכר, כמו גם כדי לוודא שנעשית השלמה של כל רכיבי המזון החיוניים לגוף, אשר יצאו מאיזון עקב תת-תזונה.

באילו פעולות יש לנקוט על מנת לעלות במשקל?

לצד הליווי המקצועי, ישנם כמה דברים בריאים שעשויים לעזור לכם לעלות במשקל:

  • בחרו את הגרסה העשירה יותר של מזונות – נסו להימנע ממזונות שכתוב עליהם ללא שומן או דיאטטיים והחליפו מזונות דלי קלוריות במזון עשיר יותר ובריא. למשל: בחרו בשמן זית במקום ברוטב דיאטטי, בטחינה במקום בגבינה לבנה רזה, ובבטטה במקום במלפפון.
  • העלו את תדירות הארוחות –אכלו 5-6 ארוחות ביום במקום 2-3.
  • חטיפי בריאות – אכלו חטיפי בריאות עשירים בין הארוחות ולפני השינה, לדוגמא- פירות יבשים, אגוזים, פרוסה עם אבוקדו או עם חמאת בוטנים וכו'.
  • מיצים טבעיים ושייקים בריאים –מדי פעם ביום החליפו את כוס המים, הסודה, הקפה ושאר משקאות בעלי ערך תזונתי וקלורי נמוך, ושתו במקום זהמיץ טבעי או שייק פירות על בסיס חלב ובתוספת זרעי פשתן.
  • שתו אחרי הארוחה – רבים מדווחים כי שתייה לפני הארוחה סותמת ומדכאת את התיאבון. שתייה לאחר הארוחה יכולה להשאיר יותר מקום וחשק לאוכל. כנ"ל לגבי מרק- מומלץ לוותר עליו או לדחות אותו לסוף הארוחה.
  • פעילות גופנית – עלייה במסת השריר גם תורמת להעלאת מסת הגוף והיא אף תורמת להגברת התיאבון.

איך נדע שאנחנו בכיוון הנכון?

רוצים לדעת איך לעלות במשקל בצורה מאוזנת והאם אתם עושים את מה שצריך? הנה כמה סימינים שכדאי לבדוק:  בשלב הראשון הירידה במשקל תיעצר. כמו כן, תוספת קלורית של 500-1000 קלוריות ביום (תלוי במדדי ה- BMI של המטופל) אמורים לתרום לעליית משקל, כאשר עלייה של 2-4 קילו בחודש הם סממן להצלחה. גם התחושה האישית של המטופל מעידה על הצלחה – האם הוא מרגיש חיוני יותר, פחות עייף? האם יש לו כוח פיזי לבצע פעולות כפי שעשה בעבר? חשוב להיוועץ ברופא או בדיאטנית במהלך תקופת הדיאטה ולבקש מעקב רפואי אחר בדיקות דם, כגון אלבומין והמוגלובין, שיכולים להעיד על שיפור במצב התזונתי.

איך לעלות במשקל בצורה נכונה?

  • במקרים רבים בהם נשאל את עצמנו "איך לעלות במשקל" נחשוב שהתשובה פשוטה והדרך פשוטה עוד יותר, אך אם נבצע תהליך זה על ידי אכילת מתוקים ושתיית משקאות ממותקים, נמצא את עצמנו במצב של עלייה במשקל אך במחיר של הרס גופנו, לכן יש לעלות במשקל באמצעות מוצרים בעלי ערך קלורי גבוה אך גם ערך תזונתי מאוזן ובריא.
  • אכלו יותר קלוריות מאשר גופכם שורף, כוונו את צריכת הקלוריות היומית שלכם על פי קצב העלייה אותו אתם רוצים להשיג ועל פי הפעילות אותה אתם מבצעים ביום יום. לאלו המקיימים אורח חיים פעיל (באיחוד פעילות אירובית) חשוב לצרוך כמות גדולה יותר של קלוריות.
  • אכלו הרבה חלבון – הדרך הבריאה ביותר לעלייה במשקל היא צריכה של חלבון. החלבון מרכיב את השריר ודואג שהמשקל אותו אתם מעלים יהפוך לשריר ולא לשומן. מוצרים עשירים בחלבון כוללים: בשר, ביצים, דגים ואגוזים. ניתן גם לצרוך תוספים ותחליפים עשירים בחלבון לאלו המתקשים לצרוך חלבון ממקורות מזון מכל סיבה שהיא.

מידע נוסף על תת משקל:

איבוד משקלתת משקלתפריט מומלץ לעלייה במשקל • תת משקל ועלייה במשקל

לחזרה לקטגוריית תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם