תזונה בגיל השלישי

במחקר שנעשה ב- 2013 על ידי חברת אבוט, נמצא כי HMB יכול לסייע בבניית שריר בעיקר בקרב מבוגרים שמרותקים למיטה מעל עשרה ימים, במהלך מחלה או מכל סיבה אחרת

הגיל עושה את שלו, ומסת השריר שלנו כבר אינה כמו פעם. אבל איבוד שריר אינו מחוייב המציאות- הנה ארבע דרכים שיעזרו לנו להישאר חזקים

במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב, התגלה כי 45% מהמבוגרים במדינה, חווים אבדן מסת שריר. במחקר, שנערך ב"מרכז למחקרים לתזונת האדם המבוגר" באוניברסיטת טאפטס, עולה כי אחד הגורמים העיקריים לממצא, הוא חוסר תשומת לב לבריאות שריר. ואכן, איבוד שריר הוא בדרך כלל תהליך הדרגתי, לא משהו שקורה בן לילה – חייבים להיות קשובים לגוף, להכיר אותו ולשים לב ליכולותיו המשתנות.

איבוד שריר, או בשמו הקליני, סרקופניה, יכול להתחיל כבר בגיל 40, ומתעצם עם השנים. ככל שנאבד יותר שריר, כך נהיה חשופים יותר למחלות, נפילות ועוד "תענוגות" שכאלה. ד"ר סוזט פרירה,  המתמחה בבריאות השריר, מספרת כי הסקרפוניה מושפעת משינויים הורמונליים, חוסר תנועה ותזונה לקויה. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, ראו כי מבוגרים בריאים שלא היו פעילים, איבדו 2% ממסת השרירים שלהם במשך 28 ימים. במחקר נוסף שנעשה בקרב חולים זקנים בריאים, נצפה איבוד של עד 10% ממסת שריר הרגל שלהם – בתוך 10 ימים בלבד!

אז איך נלחמים באיבוד שריר ותומכים בבניית שריר? הנה ארבע דרכים שכדאי להכיר:

  1.  תזונה בונת שריר

כל שריר בגוף מורכב מחלבונים, וככל שהשנים עוברות יש צורך ביותר חלבון כדי לבנות את אותה כמות שריר, שכן הגוף הופך פחות יעיל בעיבוד החלבון לשריר. מומלץ לשלב בכל ארוחה מזונות עשירים בחלבון כמו דגים, קטניות, בשר רזה, ביצים וקינואה שעוזרים בבניית שריר. כמו כן, יש לדאוג לרמת ויטמין D  תקינה,  כיוון שרמה נמוכה מדי יכולה להשפיע על ירידה בחוזק השרירים.

  1. משקולות

גם מי שנוהג להתאמן באופן קבוע, צריך לשים לב לסוג האימונים. נמצא, כי אימונים שמחזקים את כוח השריר בדרך של הרמה ודחיפה הם אופטימליים לבניית שריר. פעילות זו יוצרת מצב מצב בו השריר מאותת לגוף שיש צורך בתיקון ובכך מתגברת בניית השריר. הוספת תרגול משקולות לתכנית האימונים הקבועה, בהתייעצות עם מדריך כושר – תקרב אותנו אל התוצאה הרצויה.

  1. פעילות אירובית

למרות שתרגילים אירוביים לא מיועדים "לנפח" את השרירים,הם כן יכולים לסייע בשמירה עליהם וגם על לב בריא וחזק לאורך השנים, שחיה, הליכה וריצה או אפילו גינון, שנעשים מספר פעמים בשבוע, בין חצי שעה לשעה בכל פעם – שומרים היטב על השרירים ומונעים איבוד שריר.

  1. העלאת רמות ה- HMB

HMB היא תרכובת טבעית החיונית לבריאות ובניית השריר. הגוף מייצר תרכובת זו באופן טבעי בעת פירוק חומצת אמינו לאוצין, שמקורה במזון עשיר בחלבון; אולם אפשר גם לצרוך מזונות העשירים ב HMB וכך לקבל אותו ישירות מהתזונה. מזונות כגון אבוקדו ואשכולית עשירים בתרכובת זו, וכן מזונות רפואיים מיוחדים.

במחקר שנעשה ב- 2013 על ידי חברת אבוט, נמצא כי HMB יכול לסייע בבניית שריר בעיקר בקרב מבוגרים שמרותקים למיטה מעל עשרה ימים, במהלך מחלה או מכל סיבה אחרת. רכיב זה סייע להם למנוע איבוד שריר בזמן השכיבה הממושכת. מחקר נוסף גילה כי כאשר משלבים את צריכת ה HMB עם פעילות גופנית  – כוח השריר משתפר משמעותית בתוך שמונה שבועות. המזון הרפואי אנשור פלוס אדוונס, מכיל רמות חלבון גבוהות (20 גרם לבקבוק), בשילוב עם HMB ולכן מומלץ לתקופות כאלה. ניתן לצרוך אותו בין הארוחות, בהתייעצות עם רופא או דיאטן.

 

מידע נוסף על תזונה רפואית בצל מחלה:

איבוד שרירסרקופניהמהו מזון רפואישאלון אובדן מסת שריר

לחזרה לקטגוריה תזונה בגיל השלישי

אולי יעניין אותך גם

אולי יעניין אותך גם